The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200042

Keywords:

Basic education, Public university, Teacher training, Theater at school

Abstract

The article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Fernandes Molina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor de Teatro no Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (CAp/UFRGS).  Mestre em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFRGS (2016). Doutorando em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC/UFRGS)  sob orientação da Prof. Dra. Vera Lúca Bertoni dos Santos.

Vera Lúcia Bertoni dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Doutora Associada e pesquisadora vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e ao Departamento de Arte Dramática (DAD) do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

References

BARCELLOS, Joycimar. Relação escola e religião na década de 30: o impacto do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. In: XII EDUCERE - Congresso Nacional de Educação, 2015, Curitiba/ PR. Anais do XII EDUCERE. Curitiba/PR: Editora Universitária Champagnat, p. 793-804, 2015.

BENITES, Letícia Neutzling. Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Processos Inclusivos: trajetórias de alunos com necessidades educativas especiais. 2006. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

BRASIL. Decreto-lei nº 1.190 de 04 de abril de 1939. Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Diário Oficial da União: seção 1, p. 7929, 06 abr. 1939.

BRASIL. Decreto-lei nº 9.053, de 12 de março de 1946. Cria um ginásio de aplicação nas Faculdades de Filosofia do País. Diário Oficial da União: seção 1, p. 3693, 14 mar. 1946.

BRASIL. Decreto-lei 19.941, de 30 de Abril de 1931. Dispõe sobre a instrução religiosa nos cursos primário, secundário e normal. Diário Oficial da União: seção 1, p. 7191, 06 maio 1931.

BRASIL. Decreto-lei 9.092, de 26 de março de 1946. Amplia o regime didático das faculdades de filosofia, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, p. 4565, 28 mar. 1946.

BRASIL. Ministério da Educação. Manifestos dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Fernando de Azevedo... [et al.]. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Repensando as Escolas de

Aplicação: Plano decenal de educação para todos (1993-2003). Brasília, DF, 1993.

BRASIL. Portaria nº 959 de 27 de setembro de 2013. Estabelece as diretrizes e normas gerais para o funcionamento dos Colégios de Aplicação vinculados às Universidades Federais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 189, p. 9, 30 set. 2013.

BOMENY, Helena. Quando os números confirmam impressões: desafios na educação brasileira. Rio de Janeiro: CPDOC, 2003. 29f. Disponível em: <https://cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/1354.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2020.

CAMPOS, Ernesto de Souza. Colégios de Aplicação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Vol. XXVIII, n. 67, p. 233-240, 1957.

CORREIA, Eveline Soares. Colégios de Aplicação Pedagógica: sua história e seu papel no contexto educacional brasileiro. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, v. 09, n.17, jan/abr, p. 116-129, 2017.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, v. 1, p. 17-36, 2006.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Colégio de Aplicação e a instituição de uma nova lógica de formação de professores: um estudo histórico no Colégio de Aplicação da Universidade do Brasil. Anais do I Congresso Brasileiro de História da Educação, 2000, Rio de Janeiro. I Congresso Brasileiro de História da Educação. Rio de Janeiro: Gráfica Scortecci, v. 1, p. 375-376, 2000.

KINPARA, Minoru Martins. Colégio de aplicação e a prática de ensino: questões atuais. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas: UNICAMP, 1997.

KOUDELA, Ingrid Dormien (Org.); ALMEIDA JUNIOR, José Simões (Org.). Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva: Escola de Teatro, 2015.

KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá de. Abordagens metodológicas do teatro na educação. Ciências Humanas em Revista, São Luís, v. 3, n.2, p.145-154, dez. 2005. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Arte/artigos/metodo_teatro.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2020.

OLGA REVERBEL. Enciclopédia Itaú Cultural. 2017. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa513967/olga-reverbel>. Acesso em: 01 set. 2019.

SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá de. Os saberes escolares, a experiência estética e a questão da formação docente em artes. Lamparina, Belo Horizonte, v.1, n.1, 2010. Disponível em: <https://www.eba.ufmg.br/lamparina/index.php/revista/article/view/15/6>. Acesso em: 03 mar. 2020.

SANTANA, Arão Nogueira Paranaguá de. Trajetória, avanços e desafios do teatro-educação no Brasil. Sala Preta (USP), São Paulo, v. 2, p. 143-154, 2002. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57098/60086>. Acesso em: 03 mar. 2020.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Possibilidades e desafios da iniciação à docência em teatro na Educação Básica. Urdimento, v.1, n.18, p.77-83, 2012a.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Shakespeare enfarinhado: estudos sobre teatro, jogo e aprendizagem. São Paulo: Hucitec, 2012b.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

Published

2020-09-24

How to Cite

MOLINA, William Fernandes; SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–26, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200042. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277. Acesso em: 21 nov. 2024.