Is there freedom in writing behind bars? Theatrical practices and the construction of exits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0204

Keywords:

theater pedagogy, writing, prision, abolitionism

Abstract

This text explores the potential of artistic-pedagogical practices in the context of incarceration, taking the activity notebook Das saídas que moram nas palavras as a starting point. Theater and writing are thus investigated as possible abolitionist practices, which transcend walls, opening windows to other glimpses of freedom.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Vetori de Souza, Universidade Estadual do Paraná

 

                                                                                                   

Vicente Concílio, Universidade do Estado de Santa Catarina

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

References

ANNAH C.; CINDY; PISETTA, Glau; DUTRA, Kau; NIVIA; RO36; ALICE; SIRLEI; ROSANGELA; NATI; JULIANA; A., Vicente; ROXANA. Produções citadas dos cadernos Das saídas que moram nas palavras. Florianópolis, 2023.

BORGES, Juliana. Prisões: espelho de nós. São Paulo: Todavia, 2020.

BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.

CARDENUTO, Heloisa Helena Reis (Org.). Plano estadual de educação em prisões 2016-2026: educação, prisão e liberdade, diálogos possíveis. Florianópolis: DIOESC, 2017.

CONCILIO, Vicente; VETORI, Caroline. Das saídas que moram nas palavras: caderno de atividades. São Paulo: Hucitec, 2022.

IMARISHA, Walidah. Reescrevendo o futuro: usando ficção científica para rever a

justiça. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.

GONÇALVES, Jean Carlos. Palavras ao vento dentro de nós: diálogos entre educação, teatro e prisão no contexto pandêmico. In: 41 Reunião Nacional da ANPEd - Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (Manaus/AM), 2023. Anais da 41 Reunião Nacional da ANPEd, 2023a.

GONÇALVES, Jean Carlos. Quando as saídas moram nas palavras educação e comunidade: reflexões [bakhtinianas] sobre teatro, prisão e pandemia. Revista Cocar, [S. l.], n. 22, 2023b.

HOLLOWAY, John. Fissurar o capitalismo. São Paulo: Publisher Brasil, 2013.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Rio de

Janeiro: Cobogó, 2019.

LUCAS, Ashley. Teatro em prisões e a crise global do encarceramento. São Paulo: Hucitec, 2021.

LORDE, Audre. Irmã Outsider: ensaios e conferências. São Paulo: Autêntica Editora, 2019.

RUFINO, Luiz. Ponta-cabeça: educação, jogo de corpo e outras mandingas. Rio de Janeiro: Mórula, 2023.

VETORI, Caroline. Estendemos nossas memórias ao sol: caminhos para uma dramaturgia da escuta com mulheres privadas de liberdade. São Paulo: Hucitec, 2022.

VETORI, Caroline. Caros destinatários, parem de apagar nossas histórias: cartilhas-faíscas como possibilidades de saídas do cárcere. 216p. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

Published

2025-08-31

How to Cite

SOUZA, Caroline Vetori de; CONCÍLIO, Vicente. Is there freedom in writing behind bars? Theatrical practices and the construction of exits. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26463. Acesso em: 3 sep. 2025.