Is there freedom in writing behind bars? Theatrical practices and the construction of exits
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0204Keywords:
theater pedagogy, writing, prision, abolitionismAbstract
This text explores the potential of artistic-pedagogical practices in the context of incarceration, taking the activity notebook Das saídas que moram nas palavras as a starting point. Theater and writing are thus investigated as possible abolitionist practices, which transcend walls, opening windows to other glimpses of freedom.
Downloads
References
ANNAH C.; CINDY; PISETTA, Glau; DUTRA, Kau; NIVIA; RO36; ALICE; SIRLEI; ROSANGELA; NATI; JULIANA; A., Vicente; ROXANA. Produções citadas dos cadernos Das saídas que moram nas palavras. Florianópolis, 2023.
BORGES, Juliana. Prisões: espelho de nós. São Paulo: Todavia, 2020.
BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.
CARDENUTO, Heloisa Helena Reis (Org.). Plano estadual de educação em prisões 2016-2026: educação, prisão e liberdade, diálogos possíveis. Florianópolis: DIOESC, 2017.
CONCILIO, Vicente; VETORI, Caroline. Das saídas que moram nas palavras: caderno de atividades. São Paulo: Hucitec, 2022.
IMARISHA, Walidah. Reescrevendo o futuro: usando ficção científica para rever a
justiça. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.
GONÇALVES, Jean Carlos. Palavras ao vento dentro de nós: diálogos entre educação, teatro e prisão no contexto pandêmico. In: 41 Reunião Nacional da ANPEd - Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (Manaus/AM), 2023. Anais da 41 Reunião Nacional da ANPEd, 2023a.
GONÇALVES, Jean Carlos. Quando as saídas moram nas palavras educação e comunidade: reflexões [bakhtinianas] sobre teatro, prisão e pandemia. Revista Cocar, [S. l.], n. 22, 2023b.
HOLLOWAY, John. Fissurar o capitalismo. São Paulo: Publisher Brasil, 2013.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Rio de
Janeiro: Cobogó, 2019.
LUCAS, Ashley. Teatro em prisões e a crise global do encarceramento. São Paulo: Hucitec, 2021.
LORDE, Audre. Irmã Outsider: ensaios e conferências. São Paulo: Autêntica Editora, 2019.
RUFINO, Luiz. Ponta-cabeça: educação, jogo de corpo e outras mandingas. Rio de Janeiro: Mórula, 2023.
VETORI, Caroline. Estendemos nossas memórias ao sol: caminhos para uma dramaturgia da escuta com mulheres privadas de liberdade. São Paulo: Hucitec, 2022.
VETORI, Caroline. Caros destinatários, parem de apagar nossas histórias: cartilhas-faíscas como possibilidades de saídas do cárcere. 216p. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.