SCIENCE FAIR: RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING

RELAÇÃO ENTRE A EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E A FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641205022021120

Keywords:

Scientific divulgation, Initial Teacher Training, Pedagogical practices

Abstract

Scientific discoveries are an important mechanism for the well-being of society, thus, the dissemination of its findings to the population is important and necessary, mainly to encourage the generation of new researchers. The present work was the result of an extension project that aimed to analyze the importance of initial training for undergraduate Chemistry students in the elaboration and participation of a Science Fair through investigative experimentation. Data collection was performed through behavioral observations recorded in a field diary and later discussed among project members. The analysis of the results showed mainly that the students were able to interact better in face of the different proposals presented by the students, serving as an improvement for their future professional career as a teacher and in the student-teacher relationship. Students were able to propose experiments free of their interests and curiosities, and language, at the level of abstraction for elementary school, was important for undergraduates to relate their academic knowledge to the field of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edemar Benedetti Filho, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor Adjunto I pela Universidade Federal de São Carlos junto ao Departamento de Física, Química e Matemática, na área de Educação em Química.

Lorena Alves Rodrigues, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Undergraduate student in Chemistry

Isadora Nascimento Fernandes, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Undergraduate student in Chemistry

References

BASTOS, F. A Pesquisa em Educação em Ciências e a Formação de Professores. Ciência e Educação, v. 23, n. 2, p. 299-302, 2017.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2000.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Anna Maria Pessoa de Carvalho. (Org.). Ensino de Ciências por Investigação. 1ª ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

HARTMANN, A. M. O Pavilhão da Ciência: a participação de escolas como expositoras na Semana Nacional de Ciências e Tecnologia – Brasília - BRASIL. 2012. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília. 2012.

HARTMANN, A.M.; ZIMMERMANN, E. Feira de Ciências: a interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA – VII ENPEC – Anais, 12p. 2009.

MANCUSO, R. A Evolução do Programa de Feiras de Ciências do Rio Grande do Sul: Avaliação Tradicional x Avaliação Participativa – Florianópolis – BRASIL. 1993. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 1993.

MORAES, R. Debatendo o ensino de Ciências e as Feiras de Ciências. Boletim Técnico do PROCIRS. Porto Alegre, v. 2, n. 5, p. 18-20, 1986.

ORMASTRONI, M. J. S. Manual de Feira de Ciências. Brasília: CNPq, AED, 1990.

PAULA, M. M. C. M. Há necessidade de reflexão na formação do professor? Revista Eletrônica Guavira, v. 2, n. 1, p. 73-85, 2005.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.

RAMALHO, P. F. N. Clubes de Ciências: Educação Científica Aproximando Universidade e Escolas Públicas no Litoral Paranaense, p 3-10, 2011.

ROSA, P. R. S. Algumas questões relativas a feiras de ciências: para que servem e como devem ser organizadas. Caderno Catarinense Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 223-228. 1995.

ROSSO, S; LOPES, S. Biologia. São Paulo: Editora Saraiva, 2005.

SANTOS, M. E. N. V. M. Educação pela ciência e educação sobre ciência nos manuais escolares. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 4, n. 1, p. 76-89, 2004.

SECAB/UNESCO. Convênio “Andrés Bello”. Manual para el fomento de las atividades científicas y tecnológicas juveniles. Bogotá, 1985.

TOMIO, D.; HERMANN, A. P. Mapeamento dos clubes de ciências da América Latina e construção do site da rede internacional de clube de ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, n. 1, p. 1-23, 2019.

Published

2023-06-26

How to Cite

BENEDETTI FILHO, Edemar; RODRIGUES, Lorena Alves; FERNANDES, Isadora Nascimento. SCIENCE FAIR: RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING: RELAÇÃO ENTRE A EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E A FORMAÇÃO DOCENTE. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 120–132, 2023. DOI: 10.5965/2594641205022021120. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/20253. Acesso em: 18 jul. 2024.