Interface between child education and special education: studies on child care in current

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0006

Keywords:

special education, child education, inclusive education

Abstract

This study aimed to identify research in master's and doctoral programs related to the interface between Early Childhood Education and Special Education. A brief overview of Early Childhood Education and Special Education was presented in its legal aspects and in terms of teacher education. From the bibliometric procedure, we verified the amount of work, year of its defense and level (master's degree or doctorate degree). For the search we used the descriptors: “Early Childhood Education” AND “Special Education”, for the database of the Thesis and Dissertation Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination, there was refinement of the research in the large area of ​​knowledge: Humanities. Totaling the corpus of this work with a total of 13 theses and 45 dissertations. There was a temporal distribution of scientific productions from 2004 to 2019, as well as by regions of the country with the highest concentration in the Southeast followed by the South; due to administrative dependence, most of the scientific production was carried out at HEIs at the Federal level; the Postgraduate Programs with research within the interface were divided into three areas: Education, Special Education and School Education and the population of registered coverage was the majority on disabilities in general followed by intellectual disabilities and a smaller number on the other disabilities.

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Author Biographies

Fabiane Fantacholi Guimarães, Universidade Norte do Paraná

Graduada em Licenciatura e Bacharelado em Pedagogia (2009), Especializações em Psicopedagogia Institucional (2010), Educação Especial (2012), EAD e as Tecnologias Educacionais (2014) e Docência no Ensino Superior (2017). Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (Universidade Norte do Paraná-Londrina - 2019). Integrante dos Projetos de Pesquisa: Estudo do perfil das brinquedotecas em centros municipais de educação infantil brasileiros e Jogos e tecnologias no processo de ensino e aprendizagem (UNOPAR - atualmente).

Patrícia Alzira Proscêncio, Universidade Norte do Paraná

Doutoranda em Educação pela UNESP (2018). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Especialista em Arte-Educação - INSEP (2014); Especialista em Metodologia da Ação Docente - UEL (2008). Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR (2016) e Licenciatura e Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (1999); Docência no ensino superior: cursos de Pedagogia, Educação Física e Artes Visuais na Universidade UNOPAR - EaD e Anhanguera Educacional.

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Universidade Norte do Paraná

Docente titutar do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da UNOPAR- Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias. Doutora em Psicologia e Sociedade, pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho e bolsista pela Fapesp. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Especialista em Educação Especial, Estimulação Precoce, Psicopedagogia Institucional e Clínica. Possui graduação em Pedagogia.

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Published

2021-06-17

How to Cite

GUIMARÃES, Fabiane Fantacholi; PROSCÊNCIO, Patrícia Alzira; BIANCHINI, Luciane Guimarães Batistella. Interface between child education and special education: studies on child care in current. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0006, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0006. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/15673. Acesso em: 18 jul. 2024.

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