Interface between child education and special education: studies on child care in current

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0006

Keywords:

special education, child education, inclusive education

Abstract

This study aimed to identify research in master's and doctoral programs related to the interface between Early Childhood Education and Special Education. A brief overview of Early Childhood Education and Special Education was presented in its legal aspects and in terms of teacher education. From the bibliometric procedure, we verified the amount of work, year of its defense and level (master's degree or doctorate degree). For the search we used the descriptors: “Early Childhood Education” AND “Special Education”, for the database of the Thesis and Dissertation Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination, there was refinement of the research in the large area of ​​knowledge: Humanities. Totaling the corpus of this work with a total of 13 theses and 45 dissertations. There was a temporal distribution of scientific productions from 2004 to 2019, as well as by regions of the country with the highest concentration in the Southeast followed by the South; due to administrative dependence, most of the scientific production was carried out at HEIs at the Federal level; the Postgraduate Programs with research within the interface were divided into three areas: Education, Special Education and School Education and the population of registered coverage was the majority on disabilities in general followed by intellectual disabilities and a smaller number on the other disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiane Fantacholi Guimarães, Universidade Norte do Paraná

Graduada em Licenciatura e Bacharelado em Pedagogia (2009), Especializações em Psicopedagogia Institucional (2010), Educação Especial (2012), EAD e as Tecnologias Educacionais (2014) e Docência no Ensino Superior (2017). Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (Universidade Norte do Paraná-Londrina - 2019). Integrante dos Projetos de Pesquisa: Estudo do perfil das brinquedotecas em centros municipais de educação infantil brasileiros e Jogos e tecnologias no processo de ensino e aprendizagem (UNOPAR - atualmente).

Patrícia Alzira Proscêncio, Universidade Norte do Paraná

Doutoranda em Educação pela UNESP (2018). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Especialista em Arte-Educação - INSEP (2014); Especialista em Metodologia da Ação Docente - UEL (2008). Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR (2016) e Licenciatura e Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (1999); Docência no ensino superior: cursos de Pedagogia, Educação Física e Artes Visuais na Universidade UNOPAR - EaD e Anhanguera Educacional.

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Universidade Norte do Paraná

Docente titutar do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da UNOPAR- Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias. Doutora em Psicologia e Sociedade, pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho e bolsista pela Fapesp. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Especialista em Educação Especial, Estimulação Precoce, Psicopedagogia Institucional e Clínica. Possui graduação em Pedagogia.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBEN. Lei nº 4024, de dezembro de 1961.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei Federal nº 8069, de 13 de julho de 1990.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília. 23 dez. 1996. p. 27.833-27.841.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1998, vol.1.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Estratégias e Orientações para a Educação de Crianças com Necessidades Educacionais Especiais. Brasília: MEC/SEESP/SEF, 2001.

BRASIL. Política Nacional de Educação na perspectiva da educação inclusiva. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria nº555/2007, prorrogada pela Portaria nº948/2007, entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008. Brasília, DF: Ministério da Educação, [2008]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 14 de maio de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Básica. Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. MEC/SEESP, Brasília: DF, 2009.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, 2013.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. (Estatuto da Pessoa com Deficiência).

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDES, Enicéia Gonçalves; VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula. Ensino Colaborativo como apoio à inclusão escolar: unido esforços entre educação comum e especial. São Carlos: EduFSCar, 2018.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2013. [recurso eletrônico].

PASCHOAL, Jaqueline Delgado; MACHADO, Maria Cristina Gomes, A história da Educação Infantil no Brasil: avanços retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista BR on-line, Campinas, n.33, 2009.

SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (org.). Profissão Professor. Trad. por Irene Lima Mendes; Regina Correia; Luísa Santos Gil. 2. ed. Portugal: Porto Editor, 1995.

SILVA, Ana Paula Mesquita da.; ARRUDA, Aparecida Luvizotto Medina Martins. O papel do professor diante da inclusão escolar. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 5, n. 1, 2014.

SILVA, Marcia Regina da; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, USP, v. 2, p. 110-129, 2011.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem (Conferência de Jomtien). Tailândia: Unesco, 1990.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da acção na área das necessidades educativas especiais. Conferência Mundial sobre Necessidades educativas especiais: aceso e qualidade. Salamanca, Espanha, 1994.

Published

2021-06-17

How to Cite

GUIMARÃES, Fabiane Fantacholi; PROSCÊNCIO, Patrícia Alzira; BIANCHINI, Luciane Guimarães Batistella. Interface between child education and special education: studies on child care in current. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0006, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0006. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/15673. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.