“Lights, camera, action!”: Theater practices with deaf in a virtual environment
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0113Keywords:
Process Drama, Theater workshops, Deaf theater, University outreach activitiesAbstract
The article presents two theater workshops offered to the deaf people and developed online through virtual platforms during the year 2020. Two processes dramas are analyzed, highlighting teaching strategies that consider the references of the deaf and the use of the Brazilian Signal Language (Libras). The resources offered by the chosen platforms were integrated into the Process Drama, stimulating the elaboration of a pretext that dialogues with the virtual environment and contributing to the expansion of the scenic game during the development of the processes.Downloads
References
ANABELLE. Direção: John R. Leonetti. Produção: James Wan; Peter Safran. Estados Unidos: Warner Bros. Pictures, 2014. DVD.
BOAL, Augusto. Jogos Para Atores e Não-Atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.
CABRAL, Biange; PEREIRA, Diego de Medeiros. O espaço de jogo no Contexto do Drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 285-301, 2017. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101282017285. Acesso em: 28 abr. 2021.
DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, n. 12, p. 8-32, jan. - jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/503/299.
Acesso em: 20 abr. 2021.
FAZZIONI, Mateus; BERSELLI, Marcia. Isso não é teatro [recurso eletrônico]: guia de experimentos cênicos em ambiente virtual. Santa Maria/RS: UFSM, CAL, Departamento de Artes Cênicas, Grupo de pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 65ª ed., 2020.
GALVÃO, Cleyton Leandro. Os sentidos do termo virtual em Pierre Lévy. Logeion: Filosofia da Informação, v. 3, n. 1, p. 108-120, 2016.
HUSH: a morte ouve. Direção de Mike Flanagan. Estados Unidos: Bh Productions e Interpid Pictures, 2016. Color. DVD.
KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise. Produção, circulação e consumo da cultura surda brasileira. In: KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise (org.). Cultura Surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ulbra, 2011. Cap. 1. p. 15-28.
LIM, Stephanie. At the intersection of Deaf and Asian American performativity in Los Angeles: Deaf West Theatre’s and East West Players’ adaptations of Pippin. In: KUPPERS, Petra (org.). Disability Arts and Culture: methods and approaches. Chicago: Intellect, 2019. Cap. 2, p. 37-53.
LOPES, Maura Corcini; VEIGA-NETO, Alfredo. Marcadores culturais surdos: quando eles se constituem no espaço escolar. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 0, p. 81-100, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10541.
Acesso em: 28 abr. 2021.
O CHAMADO. Direção: Gore Verbinski. Produção: Laurie MacDonald; Walter F. Parkes, Estados Unidos: Universal Pictures. 2002. DVD.
PAULA, Wellington Menegaz de. Drama-processo e ciberespaço: o ensino do teatro em campo expandido. Tese (Doutorado em Teatro). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama e a teoria histórico-cultural: interlocuções possíveis. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 174-185, 25 set. 2015. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101242015174/9583. Acesso em: 28 abr. 2021.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama como uma possibilidade teatral na educação infantil. Revista Aspas, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 68-79, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/85651. Acesso em: 26 abr. 2021.
ZOANDO na Tv. Direção: José Alvarenga Júnior. Produção: Daniel Filho. Brasil: Columbia Pictures, 1999. Color. DVD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.