Extention activities in the improvement of the process of teaching and learning of graduating students of the project : “Morphofunctional and clinical aspects of the head and neck” developed at Fluminense Federal University (UFF)
DOI:
https://doi.org/10.5965/cidea.v2i1.1738Keywords:
university extention, research, professional careerAbstract
In this article we intend to present the extension activities of the project “Morphofunctional and clinical aspects of the head and neck” developed in the Fluminense Federal University (UFF) and expose its influence in the professional career, increasing fusion with social and biological sciences. It is important to focus first on questions concerning the research and extention relevance in the academic life. Basic information about the project is presented to graduation and post graduation students in the biomedical field, through the link among theory building and research methodology. Another point is qualifying professors, not only the ones in the in graduation courses of UFF, but also those who work in other universities, updating their knowledge in Histology, Embryology and Anatomy, trough theoretical and practical classes. We have focused on the contribution of extention and research activities and the use of laboratory methods to improve the professional career of the students during the graduation on-the-job improvement.
Downloads
References
ARAÚJO, T. M. E. Vacinação infantil: conhecimentos, atitudes e práticas da população da área Norte/ Centro de Teresina / PI. 132 f, 2005. Tese (Doutorado) – Escola de Enfermagem Anna Nery, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.
BERNARDI, M. M. A importância da iniciação científica e perspectivas de atuação profissional. Biológico, São Paulo, v. 65, n.1/2, p.101, jan./dez, 2003
BOENISCH, T.; FARMILO, A.J; STEAD, R. H., Immunochenical Staining Methods.Dako Coporation, Carpinteria, 1989.
CALADO, A. J. F. Pesquisa como atividade rotineira da vida acadêmica: limites e possibilidades. Interfaces, Caruaru, v.6, n.2, 2006.
DEMO, P.Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes, 1993.
DRUCKER, P. Sociedade pós-capitalista. Lisboa: Difusão Cultural, 1993.
DUCY, P.; KARSENTY, G. Genetic control of cell differentiation in the skeleton. Curr. Opin. in Cell Biol., v. 10, p. 614, 1998.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Porto Alegre: UFRGS; Brasília: MEC/SESu, 2006.
FREIRE, E. S.; REIS, M. C. C.; VERENGUER, R. C. Educação Física: Pensando a profissão e a preparação profissional. Rev. Mackenzie de Educação e Esporte.São Paulo, n. 1, p. 39-46, 2002.
KANITZ, S. Volta às aulas. Revista Veja, p.21, 16 /02/2000.
KIERSZENBAUM, A. L. Histologia E Biologia Celular ,2ª Edição, Elsevier, Rio de Janeiro, p. 126-146, 2008.
MARINHO, L. A. B. et al. Conhecimento, atitude e prática do auto-exame das mamas em centros de saúde. Rev. Saúde Pública. São Paulo, v. 37, n. 5, p. 576-582, 2003.
MORAIS, J. F. R. Universidade: seus desafios neste final de século.Pró-posições, v.3, n. 2(8), p. 51-65, 1992.
PINTO, A. V. Ciência e existência. São Paulo: Paz e Terra, 1985.
REDE NACIONAL DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Documentos. Plano Nacional de Extensão Universitária, 2001. Disponível em: <http://www.renex.org.br> Acesso em: 10/03/2008.
SKANDALAKIS, J.E. & GRAY, S.W. Embryology for surgeons. Willliams & Wilkins, Baltimore, Maryland, USA, 2 nd ed. Chap. 26, p. 912.
URVEN, E. L.; ERICKSON, C.A.; ABBOTT, U. K.; McCARREY, J. R. Analisys of germ line development in the chick embryo using an anti-mouse EC antibody. Development, v. 103, p. 299-304, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.