Drama with deaf people in a remote environment: the teaching material Catálogo de Drama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0106

Keywords:

theater, deafness, process Drama, teaching material

Abstract

This article presents the development of a teaching material about Process Drama for deaf people. The Catálogo de Drama is composed of content for the preparation and execution of five Process Drama in single sessions, initially proposed to be developed in a remote environment. The article presents the origin of the material, linked to practices carried out in a Theater final course work, highlighting the main references and delving into specificities of theatrical work with deaf people. The lack of accessible teaching material, aimed at a specific audience, is also addressed, together with a reflection on the importance of the study of Deaf Culture in theater teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Vicente Leopold, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando em Educação e Graduação em Teatro pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado e Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduação em Teatro pela UFRGS. Profa. Adjunta de Artes Cênicas na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.

CABRAL, Biange; PEREIRA, Diego de Medeiros. O espaço de jogo no contexto do drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 285–301, jul. 2017.

DIAS, Leôni Cristina dos Santos. A ausência de material didático formal no ensino de teatro: uma pesquisa com o bloco inicial de alfabetização. 2013. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Artes Cênicas Licenciatura) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

DUBATTI, Jorge. Experiência teatral, experiência tecnovivial: nem identidade, nem campeonato, nem superação evolucionista, nem destruição, nem vínculos simétricos. Trad. Victor Lavarda de Freitas. Rebento, São Paulo, n. 14, p. 254-259, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/609. Acesso em: 10 jun. 2025.

LA Casa de Papel. Direção: Álex Pina. Produção: Cristina López Ferraz. Roteiro: Álex Pina. Espanha: Netflix, 2017-2021.

LEOPOLD, Douglas Vicente. Entre telas, ficções, espaços e tempos: processos de drama em sessões únicas com surdos em ambiente virtual. 2023. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.

LEOPOLD, Douglas; BERSELLI, Marcia. Catálogo de Drama: propostas de processos de drama para pessoas surdas. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2023. E-book (35 p.). Disponível em: https://teatroflexivel.com.br/catalogo-de-drama-material-didatico-para-ensino-de-teatro-com-pessoas-surdas/. Acesso em: 09 jun. 2025.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama na educação infantil: experimentos teatrais com crianças de 02 a 06 anos. 2015. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

PEREIRA, Diego de Medeiros; BERSELLI, Marcia; LEOPOLD, Douglas Vicente; JARDIM, Priscila Lourenzo. Luzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtual. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0113. Acesso em: 8 jun. 2025.

RESENDE, Lucas Sacramento. Teatralidade no Teatro Surdo Brasileiro: concepções literárias, dramáticas e teatrais no Teatro Surdo em Língua de Sinais. 2023. 216 f., il. Tese (Doutorado em Literatura) - Universidade de Brasília, 2023.

REZENDE, Renata Cristina Fonseca de. Perfovisual: a transcrição artística em língua de sinais. 2019. 132 f., il. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

Published

2025-08-31

How to Cite

LEOPOLD, Douglas Vicente; BERSELLI, Marcia. Drama with deaf people in a remote environment: the teaching material Catálogo de Drama. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27424. Acesso em: 1 sep. 2025.