Drama with deaf people in a remote environment: the teaching material Catálogo de Drama
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0106Keywords:
theater, deafness, process Drama, teaching materialAbstract
This article presents the development of a teaching material about Process Drama for deaf people. The Catálogo de Drama is composed of content for the preparation and execution of five Process Drama in single sessions, initially proposed to be developed in a remote environment. The article presents the origin of the material, linked to practices carried out in a Theater final course work, highlighting the main references and delving into specificities of theatrical work with deaf people. The lack of accessible teaching material, aimed at a specific audience, is also addressed, together with a reflection on the importance of the study of Deaf Culture in theater teaching.
Downloads
References
CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.
CABRAL, Biange; PEREIRA, Diego de Medeiros. O espaço de jogo no contexto do drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 285–301, jul. 2017.
DIAS, Leôni Cristina dos Santos. A ausência de material didático formal no ensino de teatro: uma pesquisa com o bloco inicial de alfabetização. 2013. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Artes Cênicas Licenciatura) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
DUBATTI, Jorge. Experiência teatral, experiência tecnovivial: nem identidade, nem campeonato, nem superação evolucionista, nem destruição, nem vínculos simétricos. Trad. Victor Lavarda de Freitas. Rebento, São Paulo, n. 14, p. 254-259, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/609. Acesso em: 10 jun. 2025.
LA Casa de Papel. Direção: Álex Pina. Produção: Cristina López Ferraz. Roteiro: Álex Pina. Espanha: Netflix, 2017-2021.
LEOPOLD, Douglas Vicente. Entre telas, ficções, espaços e tempos: processos de drama em sessões únicas com surdos em ambiente virtual. 2023. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.
LEOPOLD, Douglas; BERSELLI, Marcia. Catálogo de Drama: propostas de processos de drama para pessoas surdas. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2023. E-book (35 p.). Disponível em: https://teatroflexivel.com.br/catalogo-de-drama-material-didatico-para-ensino-de-teatro-com-pessoas-surdas/. Acesso em: 09 jun. 2025.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama na educação infantil: experimentos teatrais com crianças de 02 a 06 anos. 2015. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
PEREIRA, Diego de Medeiros; BERSELLI, Marcia; LEOPOLD, Douglas Vicente; JARDIM, Priscila Lourenzo. Luzes, câmera, ação!: Práticas teatrais com surdos em ambiente virtual. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0113. Acesso em: 8 jun. 2025.
RESENDE, Lucas Sacramento. Teatralidade no Teatro Surdo Brasileiro: concepções literárias, dramáticas e teatrais no Teatro Surdo em Língua de Sinais. 2023. 216 f., il. Tese (Doutorado em Literatura) - Universidade de Brasília, 2023.
REZENDE, Renata Cristina Fonseca de. Perfovisual: a transcrição artística em língua de sinais. 2019. 132 f., il. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.