When writing is in motion: towards a performative (de)education in academic writing
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0103Keywords:
written, body (arts), education, performance artAbstract
This experience report to reflected on the construction of practices of counter-hegemonic academic production in the context of research experiences in a Public University. Anchored in the body and in the subjectivities of who writes and reads as a prerequisite to a sensitive writing, we analyzed experiences anchored in the concept of performative writing, relating it to the convocation of presence in the body by the artistic language of performance to produce (in)disciplines for a (de)education. By expanding the notion of writing, taking it as an experience articulated to other artistic materialities that may operate in a performative way, the text moved in search of what may become an academic writing.
Downloads
References
ALICE, Tania. A diluição das fronteiras entre as linguagens artísticas. In: Tânia Alice (Org.). Manual para performers e não-performers: 21 ações para produzir felicidade. Rio de Janeiro: Multifoco, 2020, p. 93-102.
AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer - Palavras e Ação. Trad. de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Jorge Larrosa (Org.) Tremores: Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2021, p. 15-34.
DUARTE JUNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
FALS BORDA, Orlando. Una Sociologia sentipensante para a América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2015.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.
GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago. Revelar-se ou ocultar-se? Apontamentos para pensar uma pesquisa educativa. In: Adrianne Ogêda Guedes e Tiago Ribeiro (Orgs.) Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: AYVU, 2019, p. 19-46.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
ONO, Yoko. Grapefruit: A book of Instruction and Drawings by Yoko Ono. New York: Simon & Schuster, 2000.
PATZDORF, Danilo. Artista-educa-dor: A somatopolítica neoliberal e a crise da sensibilidade do corpo ocidental. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 01-28, 2021. Acesso em: 13 jan. 22. DOI: 10.5965/1414573101402021e0101.
PHELAN, Peggy. Ontología del performance: representación sin reproducción [1993]. In: TAYLOR, Diana. FUENTES, Marcela (org.). Estudios Avanzados de Performance. Trad. Ricardo Rubio, Aleita Bixio, Ma. Antonieta Cancino, Silvia Peláez. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011, p. 91-121.
SABER DE MELLO, Ines.; AGUIAR, Franciele Machado de; BELCHIOR SANTOS, Jussara.; PEDROSO DE OLIVEIRA, Luane.; BITENCOURT, Matheus Abel. Lima de; FRANZONI, Tereza. O que é escrita performativa? DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01-24, 2020. Acesso em: 13 jan. 2022. DOI: 10.5965/1808312915252020e0015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.