Performative writing and the body at play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e203

Keywords:

play, performativity, writting, methodology, body

Abstract

These are experiences that took place in the course Cartographic and Performative Writing in Play, taught in the Postgraduate Programme in Performing Arts at the Unicamp Institute of Arts in the first semester of 2024. A spiral movement towards the materialities of the research was encouraged, exercising experimental writing. The pedagogical gestures of welcoming, sharing, peeking and tensing were activated, allowing the writing singularities to arise from the research objects. ‘Marks’ (Rolnik, 1993) and “glowing scenes” (Llansol, 2011) stood out as theoretical aspects, hybridised with orality. Performative writing manifested itself in the fragmentary as a legitimate writing format.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Conrado Augusto Gandara Federici, Universidade Federal de São Paulo

Pós-doutorado  em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Educação pela UNICAMP. Mestrado em Educação pela UNICAMP. Graduação em Educação Física pela UNICAMP. Professor Associado II na Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista (UNIFESP).

Ana Cristina Colla, Universidade Estadual de Campinas

Doutorado e Mestrado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Artes Cênicas pela UNICAMP. Atriz-pesquisadora do LUME – Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais.         

References

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

COLLA, A. C. O CORPO DA PALAVRA OU A PALAVRA DO CORPO: A escrita como criação. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.14393/RR-v6n2a2019-01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/46280. Acesso em: 27 out. 2023.

CVEJIC, Bojana. Notas para uma sociedade da performance: sobre dança, esportes, museus e seus usos. In: RIBEIRO, Felipe (org.) AdF.14 Atos de Fala. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em https://www.academia.edu/21502144/AdF_14_Atos_de_Fala. Acesso em: 09 mai. 2024.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 1. 2ª Ed. 4ª reimpressão. São Paulo, SP: Ed. 34, 2021.

DUFOURMANTELLE, Anne. Potências da suavidade. São Paulo: N-1, 2022.

ERNAUX, Annie. A vergonha. São Paulo: Fósforo, 2022.

ERNAUX, Annie. O lugar. São Paulo: Fósforo, 2021.

ESPINOSA, Baruch de. Breve Tratado de Deus, do homem e do seu bem-estar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

GUEDES, A. O.; ROSA, C. C. D. da; BEMVENUTO, V. da S.; BEMVENUTO, V. da S. Quando escrever é mover: por uma (des)educação performativa na escrita acadêmica. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21556.

INGOLD, Tim. Linhas: uma breve história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.

LLANSOL, Maria Gabriela. Entrevistas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

MANGUEL, Alberto. Encaixotando minha biblioteca: Uma elegia e dez digressões. Tradução de Jorio Dauster. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cad Subj. 1993 set-fev;1(2):241-251.

SABER DE MELLO, Ines; AGUIAR, Franciele Machado de; BELCHIOR SANTOS, Jussara; PEDROSO DE OLIVEIRA, Luane; BITENCOURT, Matheus Abel Lima de; FRANZONI, Tereza. O que é escrita performativa?. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–24, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17922. Acesso em: 4 mar. 2024.

TAVARES, G.M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Porto Alegre: Dublinense, 2021.

TAVARES, G. M. Breves notas sobre as ligações. Florianópolis: Ed. UFSC: Ed. da Casa, 2010.

WESTPHAL, Márcia Faria e BÓGUS, Cláudia Maria e FARIA, M. Grupos focais: experiências precursoras em programas educativos em saúde no Brasil. Boletin de la Oficina Sanitária Panamericana, v. 120, n. 6, p. 472-82, 1996. Tradução. Acesso em: 05 set. 2024.

Published

2025-04-28

How to Cite

FEDERICI, Conrado Augusto Gandara; COLLA, Ana Cristina. Performative writing and the body at play. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–27, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e203. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26116. Acesso em: 1 sep. 2025.