Teacher-in-Role: Contributions to teaching children in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0108

Keywords:

Drama, teacher-in-role, early childhood Education, theatrical language, NEIM of the future

Abstract

This article discusses the presence of theater specialists among Early Childhood Education teachers in Florianópolis, presenting Drama as a powerful approach to teaching and experiencing theatre to children at this stage of Basic Education. Through the teacher-in-role strategy, characters such as Sheila Enxerida and Fortroide provide a theatrical experience in which children and teachers become creative partners. Throughout the text, we argue that the presence of theatre teachers and theatrical language in NEIMs significantly expands children's expressive and bodily experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Junior Fazzioni, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando e Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Graduação Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Rafael Matiuda Spinelli, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialização em Educação a Distância pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – SC (SENAC/SC). Graduação em Educação Física pela UFSC.

References

BUSS-SIMÃO, Márcia; ROCHA, Eloisa Acires Candal. Docência na educação infantil: uma análise das redes municipais no contexto catarinense. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413- 24782018230021.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: HUCITEC, 2006.

FAZZIONI, Mateus J. Deixem as crianças brincar! O ensino do teatro na visibilização e acolhimento das crianças em dissidência. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.

FLORIANÓPOLIS (SC). Reedição das Orientações Curriculares para a Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Florianópolis, SC: Secretaria Municipal de Educação, 2022.

JANIASKI, Flávia; MENEGAZ, Wellington. AS BRUXAS DE SALEM: a abordagem do Drama e o Ensino de Teatro. Carderno GIPECIT, ano 28, n. 52, Salvador, 2024.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama na Educação Infantil: experimentos teatrais com crianças de 02 a 06 anos. 2015. 293f. Tese (Doutorado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

PEREIRA, Diego de Medeiros. “Professor personagem” como estratégia de mediação para o ensino do Teatro na Educação Infantil. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 392–405, 2020. DOI:10.14393/OUV-v16n2a2020-53887.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Que drama é esse?!? Práticas teatrais na educação infantil. São Paulo: Hucitec, 2021.

VIDOR, Heloise Baurich. O professor assume um papel e traz, por que não, um personagem para a sala de aula: desdobramentos do procedimento teacher. In role no processo de drama. Urdimento– Revista de estudos em artes Cênicas, v.01, n. 10, p.13-21, Florianópolis, 2008.

Published

2025-08-31

How to Cite

FAZZIONI, Mateus Junior; SPINELLI, Rafael Matiuda. Teacher-in-Role: Contributions to teaching children in Early Childhood Education. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0108. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27415. Acesso em: 1 sep. 2025.