Teacher-in-Role: Contributions to teaching children in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0108Keywords:
Drama, teacher-in-role, early childhood Education, theatrical language, NEIM of the futureAbstract
This article discusses the presence of theater specialists among Early Childhood Education teachers in Florianópolis, presenting Drama as a powerful approach to teaching and experiencing theatre to children at this stage of Basic Education. Through the teacher-in-role strategy, characters such as Sheila Enxerida and Fortroide provide a theatrical experience in which children and teachers become creative partners. Throughout the text, we argue that the presence of theatre teachers and theatrical language in NEIMs significantly expands children's expressive and bodily experiences.
Downloads
References
BUSS-SIMÃO, Márcia; ROCHA, Eloisa Acires Candal. Docência na educação infantil: uma análise das redes municipais no contexto catarinense. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413- 24782018230021.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: HUCITEC, 2006.
FAZZIONI, Mateus J. Deixem as crianças brincar! O ensino do teatro na visibilização e acolhimento das crianças em dissidência. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
FLORIANÓPOLIS (SC). Reedição das Orientações Curriculares para a Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Florianópolis, SC: Secretaria Municipal de Educação, 2022.
JANIASKI, Flávia; MENEGAZ, Wellington. AS BRUXAS DE SALEM: a abordagem do Drama e o Ensino de Teatro. Carderno GIPECIT, ano 28, n. 52, Salvador, 2024.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Drama na Educação Infantil: experimentos teatrais com crianças de 02 a 06 anos. 2015. 293f. Tese (Doutorado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
PEREIRA, Diego de Medeiros. “Professor personagem” como estratégia de mediação para o ensino do Teatro na Educação Infantil. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 392–405, 2020. DOI:10.14393/OUV-v16n2a2020-53887.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Que drama é esse?!? Práticas teatrais na educação infantil. São Paulo: Hucitec, 2021.
VIDOR, Heloise Baurich. O professor assume um papel e traz, por que não, um personagem para a sala de aula: desdobramentos do procedimento teacher. In role no processo de drama. Urdimento– Revista de estudos em artes Cênicas, v.01, n. 10, p.13-21, Florianópolis, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.