Fashion, diversity and Instagram: a look at the six main fashion magazines in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x171432024077

Keywords:

Instagram, Fashion Magazine, Diversity

Abstract

This article aims to understand the space for diversity in the fashion content of six important fashion magazines in the country. The study evaluates the content of posts on the Instagram social network of Vogue Brasil, Elle Brasil, Harper’s Bazaar, Glamour Brasil, Marie Claire Brasil and L’Officiel Brasil. The time frame is three months and accounts for 3,083 pieces of content - from August 1 to October 31, 2022. This is a descriptive and exploratory study which aimed to identify the most common subject in the posts, which focus, national or international, was given to the coverage on the social network, assess the degree of factuality in the coverage and, finally, identify the space that this content gave to diversity. The result shows that the editorial proposals that magazines favor on Instagram have devoted little space to difference. Although there are some initiatives that seek to bring greater visibility and representativeness to varied groups, most of the publications on the social networks of these magazines perpetuate idealized standard models of beauty, which exclude people of different ethnic origins, body sizes and other physical characteristics. This has led to a limited and stereotyped in fashion magazines, which perpetuates a racist and discriminatory view of society.

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Author Biographies

Thaisa Bueno, Universidade Federal do Maranhão

Professora adjunta no Curso de Jornalismo da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) em Imperatriz desde 2010. Docente permanente do Mestrado em Comunicação na mesma instituição. Pesquisadora formada em Jornalismo pela UFMS, possui doutorado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2015) e Mestrado em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007). Coordena o Grupo de Pesquisa em Comunicação em Cibercultura (GCiber) e integra o Grupo de Pesquisa em Ciberjornalismo, numa parceria entre a UFMA e a UFMS.

Leila Lima de Sousa , Universidade Federal do Maranhão

Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão - UFMA, em regime de Dedicação Exclusiva. Doutora em Ciências da Comunicação na Unisinos. Atualmente é vice-coordenadora do Núcleo de estudo, pesquisa e extensão em comunicação, gênero e feminismos: Maria Firmina dos Reis, da Universidade Federal do Maranhão. Realizou estágio de Doutorado Sanduíche na Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)/ Espanha; e no grupo de pesquisa TransGang da Universidade Pompeu Fabra (UPF)/ Barcelona- Espanha, entre meses de setembro de 2019 a fevereiro de 2020, com bolsa CAPES - PRINT: PROGRAMA INSTITUCIONAL DE INTERNACIONALIZAÇÃO: Edital nº 41/2017. Foi investigadora Visitante no Proyecto Vulneras, integrando a equipe de investigação getp-GRAFO, do Departamento de Antropología Social e Cultural da UAB, no período do estágio de doutorado sanduíche.

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Published

2024-07-01

How to Cite

BUENO, Thaisa; LIMA DE SOUSA , Leila. Fashion, diversity and Instagram: a look at the six main fashion magazines in Brazil. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. N. 43, p. 77–144, 2024. DOI: 10.5965/1982615x171432024077. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24549. Acesso em: 17 jul. 2024.