Basis for project teaching/learning in fashion design: conecting didactic directions and methodological strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09172016119

Keywords:

fashion design, project, methodoly]

Abstract

The present article presents partial results of a Ph. D. research, developed through a partnership among FAU-USP, Universitàt Politecnica de València and UEL, which purpose is the study of a fashion design methodological instrumental bringing up tools that are destined to facilitate the formal syntax of wearable artifacts, within the project of teaching. In this way, this explanation reports a snip of the exploratory research. Arranging the academic practice bibliographic closing and document analysis, it defines the construct guiding of a didactic approach to the use of methodological tools of design. The results reinforce the hypothesis that a good project reasoning is built on the platform of “significant learning”, of knowledge management systemic models and of synthesis methods.

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Author Biographies

Maria Celeste de Fatima Sanches, Polytechnic University of Valencia

Graduada em Desenho Industrial (Programação Visual) pela Universidade Federal do Paraná (1995), Especialista em Moda pela Universidade Estadual de Londrina (1998), Mestre em Desenho Industrial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e encontra-se em processo de duplo doutoramento pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP e Universitat Politècnica de València. Foi professora na Universidade Estadual de Londrina por 15 anos, no Departamento de Design da Universidade Estadual de Londrina, na graduação em Design de Moda e na Especilização em Moda: produto e comunicação.  

Dedica-se ao ensino e pesquisa nas áreas de metodologia do projeto de design e metodologia visual. Atualmente reside na Espanha, concentrando-se na pesquisa de métodos sistêmicos para o projeto de produtos de moda.

Thassiana de Almeida Miotto Barbosa, Londrina State University

Mestre em Design pelo PPG Design da Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (2014). Especialista em Gestão do Design pela Universidade Estadual de Londrina (2011) e graduada em Design de Moda pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Atua, desde 2010, como professora auxiliar e pesquisadora da Universidade Estadual de Londrina nas áreas de Projeto, Modelagem e Ergonomia do Produto.

Bernabé Hernadis Ortuño, Polytechnic University of Valencia

Engenheiro Industrial pela Universitat Politècnica de València; Doutor pela Universidad de Valencia, diplomado em Pesquisa Operacional e Sistemas; Pesquisador em Metodologia Sistêmica para o design de produtos industriais; Professor titular da Universitat Politècnica de València /Escuela Técnica Superior De Ingeniería Del Diseño/ Programa de Doctorado en Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos Industriales; Director de la Revista de Investigación en Diseño Sistémico, Rdis.

Sergio Regis Moreira Martins, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo

Possui Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1969), Mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985) e Doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1993). Atualmente é Professor Associado (MS-5) da Universidade de São Paulo e Livre docente. Atua como assessor científico da FAPESP (Fundação de Apoio a Pesquisa do Estado de São Paulo). Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Programação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: design, design visual, design do objeto, moda, artes plásticas e paisagem.

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Published

2016-01-01

How to Cite

SANCHES, Maria Celeste de Fatima; BARBOSA, Thassiana de Almeida Miotto; ORTUÑO, Bernabé Hernadis; MARTINS, Sergio Regis Moreira. Basis for project teaching/learning in fashion design: conecting didactic directions and methodological strategies. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 119–144, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09172016119. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x09172016119. Acesso em: 22 nov. 2024.

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