The Use of Information in The Creative Process of Design: analysis of the application of fashion trends in copywriting companies in Recife City
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x11222018332Keywords:
design, fashion, trendsAbstract
This article aims to present na analysis of the early stages of the product development process in fashion and clothing, seeking to outline how the information is used by the designer, as a professional responsible for creating. With the lócus of Recife city, Brazil, and as an object of research in creative companies of Fashion Design (clothing, footwear and accessories), is presented as a guiding question the following approach: how the creative fashion industry professionals combine creativity and inspiration with the information that they are external, such as fashion trends and market, in the process of creation of this sector? From a survey of exploratory and descriptive character, based on semi-structured interviews with professionals responsible for creative development in companies, it was possible to raise considerations about the creative process of these professionals and the mechanisms that cover the constant exercise that involves the maintenance of strategic information in the development of creative projects.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Downloads
References
BAXTER, M. Projeto de Produto: guia prático para desenvolvimento de novos produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.
CALDAS, Dario. Observatório de Sinais: teoria e pratica da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2004.
CELASCHI, Flaviano; DESERTI, Alessandro. Design e innovazione: strumenti e pratiche per la ricerca applicata, 2007. Disponível em <http://www.newitalianlandscape.it/wordpress/wpcontent/uploads/2007/12/Design&Innovazione_strumenti%20e%20pratiche%20per%20la%20ricerca%20applicata.pdf>Acesso em 13/12/2012.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a Informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Ed. SENAC, 2003.
DERVIN, Brenda. Chaos, Order and Sense-Making: a proposed theory for information design. In: Robert E. Jacobson (Org), Information Design. Cambridge, MA: MIT Press, 1999.
FREITAS, Ranielder F.; et al. Análise de metodologias em Design: a informação tratada por diferentes olhares. In Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janeiro, v.21, n.1, 2010, p.1-15. Disponível em http://www.maxwell.lambda.ele.puc-rio.br/21785/21785.PDFXXvmi=Cb1afDjSW5oe5zDw4aJeNiJLcFmjwr7aD9kTMENJJdZPMDnRN87BqQmDwKX4c5eQfzK2ezMZMLOAodsclAOMrcqZWp4auj1LTMN8lA79mWJMad0vNOjg1LfZbk9HEasxWgGjRNsfKd2Vq2sfRMvSxMSK72rMdUkbc2u5PZkBdmwFp0VhNsbmf47n7AbluwwIz3Op391gwzWXASfnlrLCvS1Etc00JwIiBwJEHKVfkSdVMtj8V6Kr0M7tZ7tIFd2h> Acesso em 18/10/2013.
GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2012.
LESCA, H; ALMEIDA, F.C. Administração estratégica da informação. Revista de Administração, São Paulo, v.29, n.3, p.66-75, 1994.
LINDKVIST, Magnus. O guia do caçador de tendências: como identificar forças invisíveis que moldam os negócios, a sociedade e a vida. São Paulo: Editora Gente, 2010.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
LÖBACH, Bernd. Design industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
MACHADO, M. C.; TOLEDO, N. N. Gestão do processo de desenvolvimento
de produtos: uma abordagem baseada na criação de valor. São Paulo:
Atlas, 2008.
MARCIAL, Elaine; COSTA, Alfredo L. O uso de cenários prospectivos na estratégia empresarial: vidência especulativa ou inteligência competitiva? In: XXV Encontro da Ampad (Enampad). Rio de Janeiro: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração (ANPAD), 2001. Disponível em <http://www.enap.gov.br/downloads/ec43ea4fENANPAD-MarcialCosta_Final.pdf> Acesso em 30/03/2013.
MASI, Domenico de. O ócio criativo. Rio de Janeiro: Sextante, 2000. MCGEE, J. V.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. 12. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
MENDES, Mariuze D; et al. Consumo e Design: projetos e metamorfoses sociais mediando estilos de vida sustentáveis. In: Design e Consumo. Org.: Marilda Lopes Pinheiro Queluz. Curitiba: Peregrina, 2010.
MERLO, Márcia; NAVALON, Eloize. Processos projetuais para a criação em design de moda: pesquisas teóricas e referenciais. 9º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2010.
MONTENEGRO, G. A. A Invenção do Projeto: a criatividade aplicada ao desenho industrial, arquitetura, comunicação visual. São Paulo: Edgard Blücher, 2004.
MORAES, Dijon de. Metaprojeto como modelo projetual. In: Strategic Design Research Journal, v.3, nº2, p. 62-68. Mai/Ago 2010.
NEVES, Manuela; BRANCO, João. A previsão de tendências para a indústria têxtil e do vestuário. Minho (Portugal): Grafigamelas Indústria Gráfica, 2000.
PIGNATARI, Décio. Informação Linguagem Comunicação. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
RENFREW, Elinor; RENFREW, Colin. Desenvolvendo uma coleção. Porto Alegre: Bookman, 2010.
RICHARDSON, Roberto J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
RIEZU, Marta Domínguez. Coolhunters: caçadores de tendências na moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.
TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleções. 5ªed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Maria Débora Fernandes Pontes, Maria Alice Vasconcelos Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.