USING INSTAGRAM AS A TOOL FOR COMMUNICATION AND HEALTH EDUCATION FOR THE COMMUNITY:
AN EXPERIENCE REPORT OF AN EXTENSION PROGRAM IN PEDIATRIC RESPIRATORY PHYSIOTHERAPY
DOI:
https://doi.org/10.5965/2594641209022025e112124Keywords:
Educational Posts on Instagram, Pediatric respiratory physiotherapy, Social Media, Health EducationAbstract
This article presents the experience of the team responsible for implementing a university extension program with regard to the use of Instagram as a tool for communication and health education for the community, as well as information about its reach and the topics addressed on this social network. This experience is based on the principle that virtual platforms are increasingly recognized and utilized for general information and training in public health and, therefore, should be incorporated into academic extension proposals. The program—Brincando de Respirar—encompasses six projects described by evaluation, guidance, and pediatric respiratory physiotherapy intervention. It involves children and their caregivers, as well as other professionals, to ensure success in the prevention, promotion, and recovery of respiratory health within the specified population. The use of Instagram by the program team, through systematically organized educational content and posts on the social network, has expanded the scope of the involved projects, as it provides the community with unrestricted access to activities and knowledge related to pediatric respiratory physiotherapy.
Downloads
References
BAUMAN ZYGMUNT. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Zahar; 2001. [s.d.].
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. 13 jul. 1990.
BRASIL, M. DA S. I Seminário Nacional Sobre Formação Em Saúde E A Curricularização Da Extensão: Desafios E Perspectivas Para O Sus. 2 abr. 2024.
CHEN, J.; WANG, Y. Social Media Use for Health Purposes: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, v. 23, n. 5, 1 maio 2021.
MALTA, D.; MERHY, E. The path of the line of care from the perspective of non-transmissible chronic diseases. Interface-Comunic. Interface - Comunic., Saude, Educ., v. 14, p. 593–605, 2010.
MATUMOTO, SILVIA. O ACOLHIMENTO: um estudo sobre seus componentes e sua produção em uma unidade da rede básica de serviços de saúde. Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, 1998.
MENDES, I. A. C. ET AL. O uso das redes sociais como ferramenta de promoção de saúde na atenção primária. Revista Baiana de Enfermagem, v. 34, n. 3, p. 1–9, 2020.
MINISTÉRIO DA SAÚDE, F. Educação em Saúde Diretrizes. 2007.
OTTAWA, C. CARTA DE OTTAWA PRIMEIRA CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE PROMOÇÃO DA SAÚDE Ottawa. 1986.
RODRIGUES, A. et al. Vista do Contribuições da extensão universitária na sociedade. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494/254>. Acesso em: 14 ago. 2024.
SORJ, B.; LUÍS, /; GUEDES, E. A EXCLUSÃO DIGITAL É MÚLTIPLA 3. Novos Estudos, v 72, p.101-117, 2005.
VIANNA, A. C. F. Mediações e pesquisas na área de comunicação e saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 13, n. 1, 29 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






