APRENDIZAGEM MUSICAL E DISTÚRBIO DO PROCESSAMENTO AUDITIVO CENTRAL: RELATO DE UM CASO
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781022014009Keywords:
Processamento auditivo, DPAC, aprendizagem musical, inclusão, formação de professores,Abstract
Resumo: A capacidade do cérebro em interpretar os sons ao nosso redor de forma consciente e funcional denomina-se Processamento Auditivo Central. Pessoas com Distúrbio do Processamento Auditivo (DPAC) podem desenvolver problemas na alfabetização, memória, ou organização em geral, além de sérios problemas na aprendizagem musical. Portanto, o objetivo deste artigo é promover uma reflexão sobre a aprendizagem musical e sua relação com o processamento auditivo relatando o caso de uma aluna com DPAC inclusa em um contexto pedagógico musical de uma tradicional escola de música do Estado de São Paulo. O embasamento teórico foi retirado de artigos científicos publicados nas mais importantes bases de dados, bem como, de livros das áreas de música e processamento auditivo. Para o relato de caso, foram utilizadas as anotações das intervenções pedagógicas do prontuário da aluna de música. As discussões concluem que há uma grande relação entre a dificuldade de aprendizagem musical e o Distúrbio do Processamento Auditivo, como também, a possibilidade de diminuição dessas dificuldades a partir de intervenção terapêutica e pedagógica musical adequada.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.