Art as a tool for resignification in continuous professional development for teachers working with Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182023231

Keywords:

art, inclusion, teacher education

Abstract

ABSTRACT: This article builds on the work developed with teachers from an English language institute who took a course on Inclusive Education as part of their continuous professional development in 2019. Their main objective was to reflect upon ways of working with their students with specific educational needs. The course was based on Vygotsky's historical-cultural approach ([1924 – 1934] 1999; [1997] 2012a), and used the Critical Collaboration Research (PCCol) (MAGALHÃES, 1990 - 2020) as a methodological basis for its development. The data presented are based on the discourse produced by teachers during classes. Teachers’ discussions evidenced the importance of arts, mainly films in this case, as a springboard for a better understanding the daily routine of people with specific educational needs. As teachers watched and discussed the movies, they became better able to understand and connect to a reality which is different from theirs, and, as a consequence, it made teacher better understand the impact of their actions in class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Maria Flávia Silveira. Vigotski e Psicologia da Arte: Horizontes para a Educação Musical. Cad. Cedes, Campinas, vol. 39, nº107, p. 31 – 44, jan-abr, 2019.

BARROCO, Sonia Mari Shima; SUPERTI, Tatiane. Vigotski e o Estudo a psicologia da Arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia e Sociedade, vol. 26, nº1, p. 22-31, 2014.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília. DF: Imprensa Oficial, 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em 10 set. 2019.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBEN, nº9.394/96. Brasília. DF: Senado Federal, 1996. Disponível em: < https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>. Acesso em 08 set. 2019.

______. Lei Brasileira de Inclusão. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, 2015.

CAMPOS, Gastão Wagner de Souza. Reflexões temáticas sobre equidade em saúde: o caso do SUS. Rev. Saúde e Sociedade. São Paulo, v. 15, nº 2, p. 23-33, 2006.

DEMO, Pedro. Atividades de aprendizagem: sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante [recurso eletrônico]. Campo Grande: SED/MS, 2018.

FALEIROS, Vicente de Paula. Inclusão Social e Cidadania. In: palestra evento: “International Conference on Social Welfare”, realizado em Brasília em 17 de julho de 2006.

FARIAS, Paula Maria Ferreira de; DIAS, Maria Sara de Lima; CAMARDO, Denise de. Arte e catarse para Vigotski em Psicologia da Arte. Arquivos Brasileiros em Psicologia, Rio de Janeiro, vol.72, nº3, pp. 152 - 165, 2019.

FIDALGO, Sueli Salles. A Linguagem da Inclusão e Exclusão Social na Escola. São Paulo: Editora UNIFESP, 2018.

______.; MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Formação de professores em contexto de inclusão: a discussão vygotskiana do conceito de compensação social. In: CELANI, Maria Antonieta Alba; MEDRADO, Betânia Passos (Orgs). Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, pp. 63-96, 2017.

FIORIN, José Luis. Introdução ao pensamento de Bakthtin. São Paulo: Contexto, 2017.

GRUM, Darja Kobal. Concept of Inclusion on the section of Vygotsky socio-cultural theory and neuropsychology. Šolsko polje letnik 23. številka 1/2 (2012) str. 109-122, 270.

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-BF8LRMOG Acesso em: 10 ago. 2019.

JANNUZZI, Gilberta. Algumas concepções de educação do deficiente. Rev. Bras. Cienc. Esporte. Campinas, v. 25, nº 3 p. 9 – 25, 2004.

KORMOS, Judit; SMITH, Anne Margaret. Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. New York: MMtextbooks, 2012.

MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; FIDALGO, Sueli Salles. Revisando Metodologias Críticas de Pesquisa para formação de professores em Linguística Aplicada. DELTA [online]. 2019, vol.35, n.3, e2019350301. Epub Apr 18, 2019. ISSN 0102-4450. http://dx.doi.org/10.1590/1678-460x2019350301.

REIS, Alice Casanova dos; ZANELLA, Andrea Vieira. Arte e vida, vida e(em) arte: entrelaçamentos a partir de Vygotsky e Bakhtin. Psicol. Argum, Curitiba, vol.32, nº79, pp. 97 - 107, 2014.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: o paradigma do século 21. Revista Especial de Educação, 2005, pp. 19-23.

SOUZA, Jaqueline G. Construção identitária do professor de inglês de escola pública em um curso de formação linguística. 2017. 216f. Dissertação. Mestrado (Programa de Educação e Saúde na Infância e na Adolescência). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

TITÃS. Comida. Disponível em < https://www.letras.mus.br/titas/91453/> Acesso em: 27 de mar. 2018.

VASCONCELOS, Francisco de Assis Guedes de; VASCONCELOS, Mariana Perrelli; VASCONCELOS, Iris Helena Guedes de. Fome, comida e bebida na música popular brasileira: um breve ensaio. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.22, n.3, jul.-set. 2015, pp.723-741.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. [1924 - 1934] Psicologia da Arte. Tradução: Paulo Bezerra. 1. Ed. edição brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______. [1997] Obras Escogidas V: Fundamentos de defectología. Madrid: Machado, 2012. (Coleção Machado Nuevo Aprendizaje, 2), 2012a.

ZANATTA, Beatriz Aparecida; SILVA , Ana Rita. Apontamento sobre o conceito de catarse em Vigotski para o Ensino de arte na escola. Educativa, Goiania, vol. 20, nº 1, p. 268-287, jan./abr., 2017

Published

2023-12-31

How to Cite

NAZZARI, Karina. Art as a tool for resignification in continuous professional development for teachers working with Inclusive Education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 031–050, 2023. DOI: 10.5965/19843178182023231. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21478. Acesso em: 24 nov. 2024.