Black monologues in schools: Black Theater in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0121Keywords:
Black Theater, antiracist education, teacher trainingAbstract
In this section, we will address the manifestation of black epistemologies in the pedagogical journey of the Solos Negros nas Escolas project (Black Monologues In Schools) in the year 2023, an initiative that aims to value and share the foundations of Law 10.639/03 in Theater Pedagogy. The procedures adopted in this initiative aim at the active participation of students, promoting student leadership in the collective construction of knowledge, in tune with Afro-Brazilian civilizing values. In this way, Solos Negros promotes teacher training that goes beyond the mere reproduction of content, encouraging reflection, creativity and commitment to anti-racist education.
Downloads
References
BARBOSA, Fernanda Júlia (Onisajé). Teatro preto de Candomblé: uma construção ético-poética de encenação e atuação negras. 2021. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.
DAHlBERG, Ingetraut. Fundamentos teórico-conceituais da classificação. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 6, n. 1, p. 9-21, jan./jun. 1978.
LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o teatro negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. 307 p. Tese (Doutorado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
LUDEMIR, Júlio; LIMA, Eugênio (Org.). Dramaturgia negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
MOTTA, Ivana Delfino. Movências nas rotas de sankofa: pontos de partilha, danças e implicações étnico-raciais. 2022. 122 f., il. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade de Brasília, Brasília, 2022.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afro ancestral e tradição oral: contribuições do legado africano para a implementação da Lei nº 10.639/03. Fortaleza: EdUECE, 2015.
SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Corpo e Ancestralidade: Tradição e Criação nas Artes Cênicas. Rebento, São Paulo, n. 6, p. 99-113, 2017.
SANTOS, Maria Stella de Azevedo. Meu Tempo é Agora. Salvador: Assembleia Legislativa da Bahia, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

