Black monologues in schools: Black Theater in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0121

Keywords:

Black Theater, antiracist education, teacher training

Abstract

In this section, we will address the manifestation of black epistemologies in the pedagogical journey of the Solos Negros nas Escolas project (Black Monologues In Schools) in the year 2023, an initiative that aims to value and share the foundations of Law 10.639/03 in Theater Pedagogy. The procedures adopted in this initiative aim at the active participation of students, promoting student leadership in the collective construction of knowledge, in tune with Afro-Brazilian civilizing values. In this way, Solos Negros promotes teacher training that goes beyond the mere reproduction of content, encouraging reflection, creativity and commitment to anti-racist education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Jackson Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Nova de Lisboa (UNL), Bacharelado em Teatro pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor adjunto do departamento de Artes Cênica da Universidade de Brasília (UnB).  

References

BARBOSA, Fernanda Júlia (Onisajé). Teatro preto de Candomblé: uma construção ético-poética de encenação e atuação negras. 2021. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

DAHlBERG, Ingetraut. Fundamentos teórico-conceituais da classificação. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 6, n. 1, p. 9-21, jan./jun. 1978.

LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o teatro negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. 307 p. Tese (Doutorado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

LUDEMIR, Júlio; LIMA, Eugênio (Org.). Dramaturgia negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

MOTTA, Ivana Delfino. Movências nas rotas de sankofa: pontos de partilha, danças e implicações étnico-raciais. 2022. 122 f., il. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade de Brasília, Brasília, 2022.

PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afro ancestral e tradição oral: contribuições do legado africano para a implementação da Lei nº 10.639/03. Fortaleza: EdUECE, 2015.

SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Corpo e Ancestralidade: Tradição e Criação nas Artes Cênicas. Rebento, São Paulo, n. 6, p. 99-113, 2017.

SANTOS, Maria Stella de Azevedo. Meu Tempo é Agora. Salvador: Assembleia Legislativa da Bahia, 2010.

Published

2025-12-18

How to Cite

SILVA, Jose Jackson. Black monologues in schools: Black Theater in teacher education. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0121. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27821. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.