Which body comes first?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e115Keywords:
body, discourse, language, psychoanalysis, theatreAbstract
This article juxtaposes fragments from three Brazilian plays premiered in the last decade by artists who engage with debates on gender identities to explore the effects of discourses on their bodies: Manifesto Transpofágico by Renata Carvalho, E.L.A. by Jéssica Teixeira, and Vaga Carne by Grace Passô. Given the various operations through which a speaking being relates with its body, modes of entrapment, and its remnants, the article proposes twists that critically and poetically question these entanglements, based on psychoanalytic propositions about the speaking body derived from Jacques Lacan's later teachings.
Downloads
References
BROUSSE, Marie-Hélène. Corpos lacanianos: novidades contemporâneas sobre o Estádio do espelho. Opção Lacaniana, ano 5, n.15, nov. 2014. Disponível em: http://www.opcaolacaniana.com.br/nranterior/numero15/texto2.html. Acesso em: 11 ago. 2022.
CARVALHO, Renata. Manifesto transpofágico. Gravação em vídeo, 2018.
ESPINHA, Sandra Maria. O que é que tem um corpo e não existe? Resposta – O grande Outro. In: Almanaque On-Line n.11. Instituto de Psicanálise e Saúde Mental de Minas Gerais, Belo Horizonte, jul.-dez 2012. Disponível em: http://almanaquepsicanalise.com.br/wp-content/uploads/2015/09/Incurs%C3%B5es-O-que-%C3%A9-que-tem-um-corpo-e-n%C3%A3o-existe-Sandra-Espinha.pdf Acesso em: 10 jan. 2022.
LACAN, J. O Seminário Livro 23: O Sinthoma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
MILLER, Jacques-Alain. O inconsciente e o corpo falante. Apresentação do tema do X Congresso da AMP – Associação Mundial de Psicanálise. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em:
https://www.wapol.org/pt/articulos/Template.asp?intTipoPagina=4&intPublicacion=13&intEdicion=9&intIdiomaPublicacion=9&intArticulo=2742&intIdiomaArticulo=9. Acesso em: 02 set. 2024.
MILLER, Jacques-Alain. Mulheres e semblantes II. Revista Opção Lacaniana, v. 1, n. 1, p. 1-25, 2010. Disponível em:
http://www.opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_1/mulheres_e_semblantes_i.pdf. Acesso em 10 jan. 2021.
MILLER, Jacques-Alain. Biologia lacaniana e acontecimento de corpo. In: Revista Opção Lacaniana, n. 41, 2005.
MONTAGNER, Alessandra. Do corpo feminino em performance: exceder-se para não asfixiar. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 35, p. 311-325, 2019. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102352019311/10674. Acesso em: 13 ago. 2024.
PASSÔ, Grace. Vaga Carne. Gravação em vídeo, 2016.
RIBEIRO, Cristiane. Tornar-se negro, devir sujeito. Belo Horizonte: Agência de Iniciativas Cidadãs, 2022.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.
TEIXEIRA, Jéssica. E.L.A. Gravação em vídeo, 2018.
TEIXEIRA, Jéssica. “Todo mundo se olha no espelho e se sente estranho”: Jéssica Teixeira lança livro sobre o corpo. [Entrevista concedida a] Diego Barbosa. Diário do Nordeste, 21 jan. 2021. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/verso/todo-mundo-se-olha-no-espelho-e-se-sente-estranho-jessica-teixeira-lanca-livro-sobre-o-corpo-1.3036455. Acesso em: 20 set. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.