Which body comes first?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e115

Keywords:

body, discourse, language, psychoanalysis, theatre

Abstract

This article juxtaposes fragments from three Brazilian plays premiered in the last decade by artists who engage with debates on gender identities to explore the effects of discourses on their bodies: Manifesto Transpofágico by Renata Carvalho, E.L.A. by Jéssica Teixeira, and Vaga Carne by Grace Passô. Given the various operations through which a speaking being relates with its body, modes of entrapment, and its remnants, the article proposes twists that critically and poetically question these entanglements, based on psychoanalytic propositions about the speaking body derived from Jacques Lacan's later teachings.

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Author Biography

Luciana Eastwood Romagnolli, Universidade Federal de Minas Gerais

Pesquisadora de Pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP), com bolsa de Pós-doutorado Júnior do CNPq. Doutorado em Artes Cênicas pela USP.Mestrado em artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialização em Literatura Dramática e Teatro pela Universidade Federal Tecnológica do Paraná (UFTPR). Especialização em Psicologia Clínica e Psicanálise pela PUC-SP. Graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). 

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Published

2025-04-28

How to Cite

ROMAGNOLLI, Luciana Eastwood. Which body comes first?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–12, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e115. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26095. Acesso em: 21 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Corpos que escrevem II