Some political-ideological notes on Teatro Oficina and its theatrical aesthetic
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0201Keywords:
Oficina Theatre, José Celso Martinez Corrêa, ideological criticism, History of Brazilian theatreAbstract
This paper aims to offer a political-ideological inventory of the scenic practices incorporated by Teatro Oficina (SP) and its main animator, José Celso Martinez Corrêa, from 1968 to the mid-2000s. In the first part, a survey is made of the main analyses and criticisms directed at the São Paulo group, in ideological terms, over the course of its history. In the second part, based on a problematization of the use of nudity in the group's shows, we discuss the influences that explain this choice and its respective ideological repercussions. In the final section, by way of a conclusion, an attempt was made to round off the debate, with a view to establishing a synthesis that brings together the views set out above.
Downloads
References
ALMEIDA, Bruno Henrique Prates de. A noção de couraça na obra de Wilhelm Reich: origens e considerações sobre o desenvolvimento humano. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
ANDRADE, Oswald de. Obras completas VII: poesias reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1974.
ANDRADE, Oswald de. Manifesto antropófago. In: Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. Petrópolis: Vozes, 1982.
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BOAL, Augusto. Que pensa você da arte de esquerda? In: 1ª feira paulista de opinião. São Paulo: Expressão Popular, 2016.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2016.
FERNANDES, Silvia. Notas sobre a história do Oficina. Sala Preta, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 211-228, 2020.
FERNANDES, Silvia. A Encenação. In: FARIAS, João Roberto (dir.). História do teatro brasileiro: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Edições Sesc SP, 2013.
GROTOWSKI, Jerzy. Para um teatro pobre. Trad. Ivan Chagas. Brasília: Teatro Caleidoscópio & Editora Dulcina, 2013.
LABAKI, Aimar. José Celso Martinez Corrêa. São Paulo: Publifolha, 2002.
MAGALDI, Sábato. Gracias señor. In: Amor ao teatro. São Paulo: Edições Sesc SP, 2014.
MEICHES, Mauro Pergaminik. Uma pulsão espetacular: psicanálise e teatro. São Paulo: Escuta, 2018.
MICHALSKI, Yan. A voz ativa de Roda viva. In: Reflexões sobre o teatro brasileiro no século XX. Rio de Janeiro, Funarte, 2004.
MOSTAÇO, Edélcio. Teatro e política: Arena, Oficina e Opinião. São Paulo: Annablume, 2016.
NANDI, Ítala. Teatro Oficina: onde a arte não dormia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
PEIXOTO, Fernando. Teatro Oficina (1958-1982): trajetória de uma rebeldia cultural. São Paulo: Brasiliense, 1982.
PEIXOTO, Fernando. O que é o teatro? São Paulo: Brasiliense, 1983.
PRADO, Décio de Almeida. O rei da vela. In: Exercício Findo. São Paulo: Perspectiva, 1987.
QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud: teatro e ritual. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2004.
KRUSE, Túlio. Com champanhe, terreno do parque do Bixiga é entregue à Prefeitura de SP. Folha de S. Paulo. São Paulo, 6 de setembro, 2024.
ROSENFELD, Anatol. O teatro agressivo. In: Texto e contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996.
REICH, Wilhelm. A revolução sexual. Trad. Ary Blaustein. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
REICH, Wilhelm. Análise do caráter. Trad. M. Lizette Branco e Marina Manuela Pecegueiro. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: O pai de família e outros escritos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SILVA, Armando Sérgio da; GUINSBURG, Jacó. A linguagem teatral do Oficina. In: Oficina: do teatro ao te-ato. São Paulo: Perspectiva, 1981.
TAVARES, Renan. Teatro Oficina de São Paulo: seus primeiros dez anos (1958-1968). São Caetano do Sul: Yendis Editora, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.