Some political-ideological notes on Teatro Oficina and its theatrical aesthetic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0201

Keywords:

Oficina Theatre, José Celso Martinez Corrêa, ideological criticism, History of Brazilian theatre

Abstract

This paper aims to offer a political-ideological inventory of the scenic practices incorporated by Teatro Oficina (SP) and its main animator, José Celso Martinez Corrêa, from 1968 to the mid-2000s. In the first part, a survey is made of the main analyses and criticisms directed at the São Paulo group, in ideological terms, over the course of its history. In the second part, based on a problematization of the use of nudity in the group's shows, we discuss the influences that explain this choice and its respective ideological repercussions. In the final section, by way of a conclusion, an attempt was made to round off the debate, with a view to establishing a synthesis that brings together the views set out above.

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Author Biography

Rodrigo Morais Leite, Universidade Federal da Bahia

Pós-doutorado, doutorado e mestrado pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita (UNESP). Especialização em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduação em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Escola de Teatro na Universidade Federal da Bahia (ETUFBA) e no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da UFBA.

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Published

2025-08-31

How to Cite

LEITE, Rodrigo Morais. Some political-ideological notes on Teatro Oficina and its theatrical aesthetic. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27376. Acesso em: 1 sep. 2025.