Illustrative drama teaching: race, gender, sexuality and social class in textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0202

Keywords:

Textbook, New High School, Queer Theory, Theater in Basic Education, Pedagogy of Theater

Abstract

This article analyzes whether drama teaching has strained the dominant power relations and their regulatory regimes in the 54 didactic works approved in the National Book and Didactic Material Program of 2021 for the New High School, in the area of Languages and their Technologies. We sought to analyze, from the perspective of Queer Theory and Gender Studies, whether textbooks launch critical perspectives in drama contents and activities for issues of race, gender, sexuality and social class. The objective of the analysis is to assist in the preparation of future textbooks, as well as to contribute to the training of teachers in Theater degree courses. It was concluded that from the listed categories that drama teaching is merely illustrative in textbooks.

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Author Biographies

Tiago Cruvinel, Instituto Federal de Minas Gerais

Pós-Doutorado na Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Pós-Doutorado em Artes Cênicas na Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (USP).  Doutor em Artes pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Artes (UnB). Bacharel em Interpretação teatral (UnB). Licenciado em Artes Cênicas (UnB). Professor de Artes do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) - Campus Betim, do Programa de Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes) e do Programa de Pós-graduação em Artes (PPG-Artes), ambos da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (EBA-UFMG).

Túlio Fernandes Silveira, Santa Catarina State University

Mestrando em Artes Cênicas na linha de pesquisa Pedagogia das Artes Cênicas do PPGAC da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Licenciado em Teatro pela UDESC. Professor de teatro, produtor cultural, pesquisador e ator.

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Published

2023-07-24

How to Cite

CRUVINEL, Tiago; SILVEIRA, Túlio Fernandes. Illustrative drama teaching: race, gender, sexuality and social class in textbooks. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–29, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23583. Acesso em: 22 nov. 2024.