Illustrative drama teaching: race, gender, sexuality and social class in textbooks
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0202Keywords:
Textbook, New High School, Queer Theory, Theater in Basic Education, Pedagogy of TheaterAbstract
This article analyzes whether drama teaching has strained the dominant power relations and their regulatory regimes in the 54 didactic works approved in the National Book and Didactic Material Program of 2021 for the New High School, in the area of Languages and their Technologies. We sought to analyze, from the perspective of Queer Theory and Gender Studies, whether textbooks launch critical perspectives in drama contents and activities for issues of race, gender, sexuality and social class. The objective of the analysis is to assist in the preparation of future textbooks, as well as to contribute to the training of teachers in Theater degree courses. It was concluded that from the listed categories that drama teaching is merely illustrative in textbooks.
Downloads
References
ABAURRE, M. et al. Moderna plus: linguagens e suas tecnologias - Cotidiano e diversidade: linguagens, arte e corpo em ação. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2020a.
ABAURRE, M. et al. Moderna plus: linguagens e suas tecnologias - O Corpo se expressa: ação, drama e a força das palavras. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2020b.
BARROS, F. P. et al. Estações linguagens: rotas da cidadania. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020a.
BARROS, F. P. et al. Estações linguagens: rotas da sustentabilidade. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020b.
BARROS, F. P. et al. Estações linguagens: rotas do trabalho. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020c.
BALLOUSSIER, A. V. Bancada evangélica celebra retirada de questão de gênero de base curricular. Folha de S. Paulo. São Paulo. 7 abr. 2017. Seção Educação. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2017/04/1873511-bancada-evangelica-celebra-retirada-dequestao-de-gênero-de-base-curricular.shtml?origin=folha. Acesso em: 2 nov. 2022.
BERGAMINI, C. et al. Palavras de linguagens e suas tecnologias: amor. 1 ed. São Paulo: Palavras Projeto Editoriais, 2020a.
BERGAMINI, C. et al. Palavras de linguagens e suas tecnologias: ciências. 1 ed. São Paulo: Palavras Projeto Editoriais, 2020b.
BERGAMINI, C. et al. Palavras de linguagens e suas tecnologias: povo e multiplicidade. 1 ed. São Paulo: Palavras Projeto Editoriais, 2020c.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, jan. 2003.
BRASÍLIA (DF). Edital de convocação nº 03/2019 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o programa nacional do livro e do material didático PNLD 2021. Brasília: Secretaria de Educação Básica, p.1-127, 27 novembro 2019.Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf. Acesso em 24 jan. 2023.
BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, Núcleo de Estudos de Gênero Pagu-Unicamp, Campinas, n. 42, p. 249-274, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249. Acesso em: 22 out. 2022.
CAMPOS, M. et al. Multiversos - linguagens: identidades: ensino médio. 1 ed. São Paulo: FTD, 2020a.
CAMPOS, M. et al. Multiversos - linguagens: no mundo do trabalho. 1 ed. São Paulo: FTD, 2020b.
COLLING, L. O que perdemos com os preconceitos? In: Revista Cult 202. Dossiê Ditadura Heteronormativa. Editora: Bregantini. n. 202, 2015.
GUIMARÃES, T. C. et al. Identidade em ação: linguagens e suas tecnologias - Linguagens na aldeia global. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.
HAIDER, A. Armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo: Veneta, 2019.
LACERDA, L. Lei que estabelece ensino de história e cultura africana completa 20 anos com limitações. Folha de S. Paulo, São Paulo. 09 jan. 2023. Disponível em: https://folha.com/m9rh81eg. Acesso em: 23 jan. 2023.
LOURO, G. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. In: HOLLANDA, Heloisa (org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades no sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
MELO, C. F. et al. Práticas de linguagens: mundo do trabalho. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020a.
MELO, C. F. et al. Práticas de linguagens: múltiplas vozes. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020b.
MELO, C. F. et al. Práticas de linguagens: perspectivas multiculturais. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020c.
MISKOLCI, R. A teoria queer e a questão das diferenças: por uma analítica da normalização. In: Congresso de Leitura do Brasil, (cole) 16, 2007. Campinas: ALB - Associação de Leitura do Brasil, v. 1. p. 1-19. 2007. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/prog_pdf/prog03_01.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
MISKOLCI, R. Batalhas morais. Política identitária na esfera pública técnico-midiatizada. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
ORMUNDO, W. et al. Se liga nas linguagens - Experimenta Atuar!. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020a.
ORMUNDO, W. et al. Se liga nas linguagens - Experimenta Dialogar!. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020b.
ORMUNDO, W. et al. Se liga nas linguagens - Experimenta Enxergar!. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020c.
POUGY, E. (org.). Ser protagonista: linguagens e suas tecnologias: culturas: ensino médio. 1 ed. São Paulo: Edições SM, 2020.
REA, C.; AMANCIO, I. Descolonizar a sexualidade: Teoria Queer of Color e trânsito para o Sul. Cadernos Pagu, Campinas, v. 53, p. 1-38, 2018.
SILVA, J. B. ZELESCO, G. Levantamento do Observatório do Conhecimento sobre o orçamento das universidades, da pesquisa e da ciência e tecnologia aponta que as perdas acumuladas com cortes orçamentários, desde 2015, chegaram a R$83 bilhões, em 2021. Observatório do Conhecimento, Rio de Janeiro. 2021. Disponível em: https://observatoriodoconhecimento.org.br/perdas-no-orcamento-do-conhecimento-podem-chegar-a-r-100-bilhoes-em-2022/. Acesso em: 2 nov. 2022.
SOTERO, M. et al. WEBSTER, M. (coord.). Interação linguagens: identidade: ser singular e plural. 1 ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2020a.
SOTERO, M. et al. WEBSTER, M. (coord.). Interação linguagens: diversidade: quem é você no mundo?. 1 ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2020b.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.