The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0108

Keywords:

Perception, Body, Writing, Performance, Crisis

Abstract

Devices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cassiano Sydow Quilici, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Pós-doutorado em Artes Cênicas pelo Centro de Estudos Teatrais da Universidade de Lisboa, Portugal (2019). Professor livre-docente na área de Teorias do Teatro e da Performance pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Mestrado em Antropologia Social no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 1992). Bacharelado em Ciências Sociais na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp  - 1981). Desde 2004 é professor da graduação e da pós-graduação em Artes Cênicas, da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

References

ANÃLAYO, Bikkhu. Satipatthãna: the direct path to realization. Cambridge: Windhorse, 2003.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: infância berlinense. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BÖHME, Gernot. Atmosphüre: essays zur neuen Ästhetik, 2013 apud FISCHER- LICHTE, Erika. Estética do Performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.

CAMPOS, Haroldo (Org.). Ideograma: lógica, poesia e linguagem. São Paulo: Cultrix,1977.

FISCHER- LICHTE, Erika. Estética do Performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.

GOLDBERG, Natalie. Writing down the bones. Boulder: Shambhala, 2016.

GUNARATANA, Henepola. Mindfulness in plain english. Boston: Wisdom Publications, 1994.

LATOUR, Bruno. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no antropoceno. São Paulo: Ubu, 2020.

QUILICI, Cassiano Sydow. O campo expandido: arte como ato filosófico. In. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 12-21, 2014.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. São Paulo: L&PM, 2012.

SLOTERDIJK, Peter. Esferas I: bolhas. São Paulo: Estação Liberdade, 2016.

TURNER, Victor. Floresta de símbolos. Niterói: EDUFF, 2005.

TURNER, Victor. Do ritual ao teatro: a seriedade humana do brincar. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

ZARRILLI, Phillip B. Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislawski. London/New York: Routledge, 2009.

Published

2022-04-06

How to Cite

QUILICI, Cassiano Sydow. The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0108. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541. Acesso em: 17 aug. 2024.