The actor as a director of himself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0105

Keywords:

presentación teatral, theatrical performance, theatrical convention

Abstract

When we write about the actor’s work, we tend to focus on what he does or how he does what he does. I’d like here to put the focus on where the actor does what he does. By this I am affirming that the perception of where I am constitutes what I do and how I do. This where can be the physical space of the stage, the light, the architecture, as much as the conception of mise-en-scene, the conventions, the poetic universe where I enter to find the way and the tone of the work. Thinking on the where blurs the limits between the actors and the directors work, because it impels the actor to assume the choices of what is around him, choices that historically are made exclusively by the director.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Fortes, Federal University of Ceará

Professor Adjunto do Instituto de Artes da Universidade Federal do Ceará (UFCE).

References

BARTHES, Roland. Escritos sobre Teatro. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BARBA, Eugenio. Queimar a casa: origens de um diretor. Tradução Patrícia Furtado de Mendonça. São Paulo: Perspectiva, 2014.

CORNAGO, Óscar. Y después de la performance qué? Público y teatralidad a comienzos del siglo XXI. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 20-41, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/465

COPEAU, Jacques. Apelos. Trad. Jorge Ronaldo Faleiro. São Paulo: Perspectiva, 2013.

EINES, Jorge. Hacer Actuar, Stanislavski contra Strasberg. Barcelona: Ed. Gedisa, 2012.

GROTOWSKI, Jerzy. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. Trad. Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva; SESC, 2007.

FORTES, Tiago. A condição do ator em formação: por uma fenomenologia da aprendizagem e uma politização do debate. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP): Campinas [SP], 2018.

FORTES, Tiago. A fronteira entre o olhar e o agir. Areté – International Journal of Philosophy, Human and Social Sciences, v. 6, p. 233-243, 2021. Disponível em: https://arete.unimarconi.it/wp-content/uploads/2021/05/Arete_6_2021_FullWeb.pdf

MOTTA LIMA, Tatiana. A noção de escuta: afetos, exemplos e reflexões. ILINX, Revista do LUME nº 2, 2012. Disponível em: https://gongo.nics.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/issue/view/14

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. O Livro do Filósofo. Trad. Rubens Eduardo Ferreira Frias. São Paulo: Editora Moraes, 1987.

PICON-VALLIN, Béatrice. Meyerhold. Trad. Fátima Saadi, Isa Kopelman, J. Gunsburg e Marcio Honorio de Godoy. São Paulo: Perspectiva, 2013.

SCHINO, Mirella. Alquimistas do palco: os laboratórios teatrais na Europa. Tradução Anita K. Guimarães e Maria Clara Cescato. São Paulo: Perspectiva, 2012.

SERRANO, Raul. Nuevas tesis sobre Stanislavski: fundamentos para una teoría pedagógica. Buenos Aires: Atuel, 2004.

STANISLAVSKI, Constantin. A criação de um papel. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 1995.

STANISLAVSKI, Constantin. A Preparação do ator. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 1999.

STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Trad. Pontes de Paulo Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

THAIS, Maria. Na cena do Dr. Dapertutto: poética e pedagogia em V. E. Meierhold: 1911 a 1916. São Paulo: Perspectiva, 2009.

TOPORKOV, Vasilii Osipovich. Stanislavski in rehearsal. New York : Routledge, 1998.

Published

2022-09-26

How to Cite

FORTES, Tiago. The actor as a director of himself. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20916. Acesso em: 23 nov. 2024.