Apps for remote theater teaching: Avatar, deepfake, padlet and other experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0115

Keywords:

Theater, Pandemic, Remote study, Technology

Abstract

This text deals with the practices of a theater teacher, carried out in State Schools of Minas Gerais in an emergency remote teaching regime, imposed by the Covid-19 sanitary crisis. A brief discussion on the use of technologies applied to education will be presented, as well as reflections on the role of theater in school and on what theater can do in this context of remote classes. The report accompanies an critical reflection, and demonstrations through images, texts and videos. Applications became a real possibility, and were used in various practices as something capable of integrating aspects of the theatrical experience itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco de Paulo D'Avila Junior, Universidade Católica de Brasília

Mestrando em Artes pelo PPG da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciado em Teatro pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Professor efetivo de Teatro (Artes) na Secretária Estadual de Educação de Minas Gerais

References

BASTOS, Márcio. A pandemia revelou o poder do convívio. Entrevista de Jorge Dubatti concedida para a Revista Continente. Revista Continente, Recife, dez. 2020, Ed. 245. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/240/ra-pandemia-revelou-o-poder-do-convivior. Acesso em: 01 jun.2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jun.2021.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília: MEC /

SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf.

Acesso em: 12 jun.2021.

BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266.

Acesso em: 28 mai. 2021.

BRASIL. Pesquisa DataSenado: educação na pandemia. Brasília/ Senado Federal, 2020. Disponível em:

https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/arquivos/cerca-de-20-milhoes-de-brasileiros-tiveram-aulas-suspensas-em-julho-de-2020. Acesso em: 25 mai.2021.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora HUCITEC, 2006.

DUBATTI, Jorge. Convivio y Tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas. Colômbia, v. 9. p. 44-54. dec. 2015.

DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da Informação. Editora Papirus. Campinas, SP, 8º edição, 2011.

JAPIASSU, Ricardo. Metodologia do ensino do teatro. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2001.

MORAES, Daniel (organizador). Globalização, Mídia e Cultura Contemporânea. São Paulo: Letra Livre, 1ª edição, 1997.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 4.ed. Campinas: Papirus, 2007.

NISKIER, Arnaldo. Tecnologia Educacional: Uma visão política. Petrópolis: Petrópolis, 1993.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distância em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

Published

2021-09-15

How to Cite

D’AVILA JUNIOR, Francisco de Paulo. Apps for remote theater teaching: Avatar, deepfake, padlet and other experiments. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–29, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0115. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20500. Acesso em: 21 nov. 2024.