Sustainability and inclusive strategies in fashion brands in Curitiba/PR: challenges for future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18462025291

Keywords:

design, sustainability, inclusive fashion

Abstract

This article deals with a trend within sustainable fashion, which is the creation and production of inclusive clothing for different physical types and agender, in order to break down barriers and make fashion accessible to everyone. In this way, it aims to map inclusive fashion strategies present in brands in the clothing industry in the city of Curitiba/PR focused on sustainability. This approach is part of a doctoral research on guidelines for the future of sustainable fashion work. The methodology includes, in addition to the literature review, the collection of data on the brands in question, obtained in interviews, on the internet and in a workshop aimed at capturing the vision of experts on the subject. The descriptive and qualitative analyses confirm important points of inclusive fashion for sustainability, such as the availability of pieces that dress the plurality of people, with good modeling and that provide the feeling that one is not on the margins of fashion.

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Author Biographies

Janice Accioli Ramos Rodrigues, undefined

Advogada, possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Pará (2003), em Moda pela Universidade da Amazônia (2010), Especialização em Direito Civil pela Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais (2006), Mestrado em Têxtil e Moda pela Universidade de São Paulo (2013) e, atualmente, é Doutoranda em Design pela UFPR.

Aguinaldo dos Santos, undefined

Técnico em Mecânica de Automóveis pelo SENAI/PR (1984), graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Engenharia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), doutorado em Ambiente Construído pela Salford University (1999) e Pós-doutorado em Design Sustentável pelo Politecnico di Milano (2009). É Professor Titular do Departamento de Design da Universidade Federal do Paraná desde 2002 e coordenador do Núcleo de Design Sustentabilidade desde 2003. É bolsista produtividade nível 2 do CNPq onde coordenou o Comitê Assessor de Design de 2005 a 2007. O foco de suas pesquisas é o Design para a Sustentablidade, em temas como Sistemas Produto+Serviço, Economia Distribuída, Design para o Comportamento Sustentável e Design Biocêntrico. 

Mônica Cristina Moura, undefined

Bolsista de Produtividade em Pesquisa nível 2 do CNPq - CADI. Estágio Pós-Doutoral (2016) pela Universidade do Minho/ Centro de Investigação em Tecnologia Têxtil, Guimarães, Portugal. Pós-Doutoramento (2012) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes & Design. Doutorado (2003) e Mestrado (1994) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PPG Comunicação e Semiótica. Bacharelado em Educação Artística | Arte Educação e Licenciatura Ensino de Arte (1983) pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo. Desde 2010 atua como Professora Assistente Doutora na Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC), Departamento de Design. É Coordenadora do Laboratório de Pesquisa, Extensão e Ensino Design Contemporâneo (LabDesign) e Líder do Grupo de Pesquisa em Design Contemporâneo: sistemas, objetos, cultura (CNPq/UNESP).

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Published

2025-07-01

How to Cite

RODRIGUES, Janice Accioli Ramos; SANTOS, Aguinaldo dos; MOURA, Mônica Cristina. Sustainability and inclusive strategies in fashion brands in Curitiba/PR: challenges for future . ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 46, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18462025291. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/26570. Acesso em: 1 sep. 2025.