Social representations of lingerie: a study with students and instructors/employees of SENAI Espaço da Moda and with entrepreneurs from the Nova Friburgo/RJ sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17422024e0015

Keywords:

social representations, fashion, lingerie

Abstract

Social representations of lingerie: a study with students and instructors/employees of SENAI Espaço da Moda and with entrepreneurs from the sector of Nova Friburgo Due to the constant presence of the theme in this social environment, it was considered relevant to understand the construction of meanings about “lingerie” by different groups in the city, based on the Theory of Social Representations, developed by Serge Moscovici. In this context, the objective of the study is to investigate social representations of lingerie by students and instructors/employees of SENAI Espaço da Moda and by entrepreneurs in Nova Friburgo/RJ. 10 semi-structured interviews were carried out with each group, analyzed with the support of thematic content analysis. For students, lingerie is “work”, essential for survival; for instructors/collaborators it is “freedom”; and for businessmen it is the “DNA” of the city, which provides solidity for companies. The research revealed that lingerie can be understood through its representations, expressed in sociocognitive processes of groups that reflect their history and social context.

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Author Biographies

Ana Carla Torres, Estácio

Doutoranda em Educação, Mestre em Educação, Pós Graduada em Estamparia e em Recursos Humanos. Atuou como professora, produtora, coordenadora de desenvolvimento setorial e atualmente coordena a área de compliance da Ferderação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro.

Rita de Cássia Pereira Lima , Université René Descartes - Paris V

Graduada em Terapia Ocupacional pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1982) e em Ciências da Educação pela Université René Descartes/Paris V(1987). Doutora em Ciências da Educação pela Université René Descartes/Paris V (1994). Atualmente é professora no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá-RJ, Linha de Pesquisa Representações Sociais e Prática Educativas. É Pesquisadora Associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade-Educação (CIERS-ed/FCC)/Cátedra UNESCO sobre Profissionalização Docente (FCC). É membro do GT Representações Sociais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP). Atua como parecerista ad-hoc em vários periódicos, por exemplo, Educação e Pesquisa (USP), Cadernos de Pesquisa (FCC), Educação & Realidade (UFRGS), Currículo sem Fronteiras, Educação e Cultura Contemporânea (UNESA), Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (INEP), Revista de Educação Pública (UFMT). Tem participado da Comissão Científica do EDUCERE/SIRSSE/SIPD/Cátedra Unesco e também, como ad-hoc, das JIRS/CBRS. Tem experiência na área da Educação, pesquisando no campo das representações sociais em diversos temas: universo escolar, violência, saúde, moda, educação profissional, trabalho docente.

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Published

2024-11-13

How to Cite

TORRES, Ana Carla; LIMA , Rita de Cássia Pereira. Social representations of lingerie: a study with students and instructors/employees of SENAI Espaço da Moda and with entrepreneurs from the Nova Friburgo/RJ sector. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 01–30, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17422024e0015. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24277. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

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