The influence of fashion trends on the acquisition of sustainable textiles
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x16402023216Keywords:
trends in fashion, aesthetics, sustainable textilesAbstract
The purpose of the study is based on the premise of reflecting on how the process of choice for purchasing sustainable fashion trend products happens among designers. The research is defined as qualitative and is part of a case study of Bureaux UseFashion, focusing on design trends, aesthetics applied to textile articles for winter 2022, and the main aesthetic attributes in the development of design projects using textile articles. The study was conducted with the aim of providing theoretical support to assist in the development of sustainable design choice processes and how to transparently communicate such choices to the consumer public.
Downloads
References
BAPTISTA S, CUNHA M. Estudos de usuários: visão global dos métodos de coletas de dados. In: Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 2, p. 168-184, 2007.
BAXTER MR. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. Tradução Itiro Iida. 2. ed. rev. Blucher, São Paulo, 2000.
BERLIM, Lilyan. Moda e Sustentabilidade. Uma reflexão necessária. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2012.
BOURDIEU P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Companhia das Letras, São Paulo, 1996.
CALVEIRA, A. Treinando pesquisadores para o Design: algumas considerações e muitas preocupações acadêmicas. Revista Design em Foco, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 97-120, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/661/66130108.pdf. Acesso em: 04 jul. 2023.
CALDAS D. Observatório de Sinais: Teoria e prática da pesquisa de tendências. Senac Rio, Rio de Janeiro, 2006.
CHAPMAN J. Emotionally Durable Design: Objects, experiences and empathy. Earthscan,London, 2005.
CRILLY N, MOULTRIE J, CLARKSON PJ. Seeing things: consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, v. 25, n. 6, p. 547–577, 2004.
DESMET PMA. Faces of product pleasure: 25 positive emotions in human- product interactions. International Journal of Design, v. 6, n. 2, p. 1-29, 2012.
GWILT A. Moda sustentável: um guia prático. Tradução de Márcia Longarço. Gustavo Gili, São Paulo, 2014.
KRIPPENDORFF K. Design centrado no usuário: uma necessidade cultural. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 87-98, 2000.
LIPOVETSKY G, ROUX E. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. Tradução Maria Lúcia Machado. Companhia das Letras, São Paulo, 2005.
LIPOVETSKY G, SERROY J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Tradução Eduardo Brandão. Companhia das Letras, São Paulo, 2015.
LYOTARD JF. O inumano: considerações sobre o tempo. Editorial Estampa, Lisboa, 1989.
MANZINI E. O desenvolvimento de produtos sustentáveis / Ezio Manzini, Carlo Vezzoli; Tradução de Astrid de Carvalho. 3. reimp. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
MARTIN B, HANNINGTON B. Universal Methods of Design. Beverly , Rockport, Estados Unidos, 2012.
NORMAN, DA. O Design do dia a dia. Rocco, Rio de Janeiro, 2006. NORMAN DA. Design Emocional. Rocco, Rio de Janeiro, 2008.
OSTERWALDE A. Business Model Generation – Inovação em Modelos de Negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Alta Books, Rio de Janeiro, 2011.
PADOVANI S et al. Trilhando o caminho de volta: um estudo da adaptação de métodos de design centrado no usuário para sistemas de informação digitais visando aplicação a mídia impressa. In: P&D Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 10., São Paulo, 2012.
PEREIRA, Taís; SCALETSKY, Celso. Um olhar sobre a construção de problemas de design. Strategic Design Research Journal, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 26-30, jul./dez. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.4013/sdrj.20081.04. Acesso em: 4 jul. 2023.
SALCEDO, Elena. Moda ética para um futuro sustentável. São Paulo: G. Gili, 2014.
SANDERS EBN, STAPPERS PJ. Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, Taylor & Francis, March CoDesign is available online at http://journalsonline.tandf.co.uk- p. 1-16, 2008.
USEFASHION. Previsões de tendência: Preview matéria-prima inverno 2022. Disponível em: https://nova.usefashion.com/trends/mega_trends/?megaTrendTypes[0]=3&seasons[0]=204. Acesso em: 25 de jul. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anerose Perini, Fabiano de Vargas Scherer, Luis Henrique Alves Cândido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.