Ethical and aesthetic discourses: a semiotic analysis of photo editorials of fast fashion and slow fashion brands

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14322021073

Keywords:

fashion, sustainability, discursive semiotics

Abstract

In this article, the symbolic values and discursive strategies present in fashion editorials produced by two different models of clothing companies are analyzed: one fast fashion brand and one slow fashion brand. To this end, the theoretical-methodological apparatus of discursive semiotics developed by Algirdas Julien Greimas is used, with a view to raising interpretive hypotheses and apprehending the effects of meaning linked to the photographic images of these two business models. As a result, the readings of the visual elements that are part of the analyzed editorials suggest the promotion of distinct values that point to the possible ideological positions discursivized by the brands.

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Author Biographies

Letícia Formoso Assunção, Federal University of Rio Grande do Sul

Graduada em Tecnologia em Design de Moda pela Universidade Católica de Pelotas, 2012. Mestre em Letras - Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas, 2015. Doutoranda em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa Núcleo de Moda Sustentável - Nms/UFRGS. 

Amalia Kusiak Martinez, Federal University of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Moda pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2016). Mestranda em Design e Tecnologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista CAPES.

Jocelise Jacques de Jacques, Federal University of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo (1996), mestrado em Engenharia Civil (2000) e doutorado em Engenharia de Produção (2011) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), tendo desenvolvido parte de sua pesquisa na Universidade da Califórnia - Berkeley. É professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul na Faculdade de Arquitetura, Departamento de Design e Expressão Gráfica, e membro dos grupos de pesquisa Virtual Design (ViD) e Núcleo de Desenvolvimento de Produtos (NDP). É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Design (UFRGS).

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Published

2021-04-19

How to Cite

ASSUNÇÃO, Letícia Formoso; MARTINEZ, Amalia Kusiak; JACQUES, Jocelise Jacques de. Ethical and aesthetic discourses: a semiotic analysis of photo editorials of fast fashion and slow fashion brands. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 73–97, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14322021073. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/17452. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Variata