Cool, absorbing, obvious: a semiotics perspective of Pantys brand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14322021098

Keywords:

greimasian semiotics, semiotics, generative path of sense, fashion brand, brand identity

Abstract

With the use of the concepts of greimasian semiotics, this article analyzes the institutional video present on Pantys brand site, which offers absorbing pantys, shorts, swimsuits and bras to a female public that searches inovative and sustainable alternatives, in order to identify the brand’s discourse through one of its manifestations. Were used the levels of the generative path of sense to perform the analysis, as well as the categories of the expression plan and the semi-symbolism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Casagrande Dal Bello, Santa Catarina State University

Mestranda em Design de Moda da Udesc, Programa de Pós-graduação do Mestrado Profissional de Design de Moda.

Pauliane Goularte Duarte, Santa Catarina State University

Mestranda em Design de Moda da Udesc, Programa de Pós-graduação do Mestrado Profissional de Design de Moda.

Murilo Scóz, Santa Catarina State University

Pós-doutoramento na Université de Limoges (França), em Semiótica (2016). É professor efetivo do departamento de Design, do Programa de Pós-Graduação em Design e do Programa de Pós-Graduação em Moda da Universidade do Estado de Santa Catarina

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Sintaxe narrativa. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; LANDOWSKI, Eric. Do inteligível ao sensível: em torno da obra de A. J. Greimas. São Paulo: EDUC, 1995.

CHEVALIER, Michel; MAZZALOVO, Gerald. Pró Logo: Marcas Como Fator de Progresso. São Paulo: Panda Books, 2007.

COSTA, Joan. A imagem da marca: um fenômeno social. São Paulo: Edições Rosari, 2008.FIORIN, José Luiz. A noção de texto na semiótica. Organon, 1995a. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/organon/article/view/29370/18060. Acesso em:1 mar. 2019.

FIORIN, José Luiz. Semântica estrutural: o discurso fundador. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; LANDOWSKI, Eric.Do inteligível ao sensível: em torno da obra de A. J. Greimas. São Paulo: EDUC, 1995b.

FIORIN, José Luiz. Semiótica e comunicação. Galáxia, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/galaxia/article/view/1390/869. Acesso em: 1 abr. 2019.

FIORIN, José Luiz. Elementos da análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2008.

OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia. Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

PANTYS. Disponível em: https://www.pantys.com.br/. Acesso em 15 maio 2019.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. Moda também é texto. São Paulo: Edições Rosari, 2007.

ROBIC, Luciane Adário Biscolla. A Comunicação do Intangível: análise do elemento imaterial da marca. In: FAÇANHA, Astrid. MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

TESSER, Priscilla. História da imagem publicitária feminina na moda. In: FAÇANHA, Astrid. MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

VICENTINI, Cláudia Garcia; CASTILHO, Kathia. Design do corpo, design da roupa: uma análise semiótica. In: PIRES, Dorotéia Baduy (org.). Design de moda: olhares diversos. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores Editora, 2008

Published

2021-04-19

How to Cite

DAL BELLO, Letícia Casagrande; DUARTE, Pauliane Goularte; SCÓZ, Murilo. Cool, absorbing, obvious: a semiotics perspective of Pantys brand. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 98–121, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14322021098. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/16319. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Variata