Artistic Aspects Of Portuguese Tile Through Textile And Surface Design In Fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12232019014

Keywords:

Portuguese tile, textile design, fashion

Abstract

This research aims to analyze the artistic aspects of Portuguese tiles as one of the main sources of inspiration in the development and planning of contemporary fashion collections. Specifically, it addresses the art of tile as one of the most important means of developing Ceramic Design and briefly analyzes its history and origins. It also analyzes the Textile Design, in special the textile printing sector, as an area of development of Surface Design, showing the tiles, through the Ceramic Design, as a source of inspiration in several creative processes with regard to the production of new products linked to the Textile and Fashion market in contemporary times.

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Author Biographies

Matheus Miguel de Souza, University of São Paulo

Mestrando no curso de Pós-Graduação em Têxtil e Moda da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP.

Maria Silvia Barros de Held, University of São Paulo

Tem experiência na área de Artes, Design e Publicidade, e atua principalmente nos seguintes temas: arte, design, comunidade, sociologia da arte, moda, arte-educação, interdisciplinaridade e produção. Atualmente é Professora Doutora efetiva da Universidade de São Paulo, na Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH-USP) em RDIDP no Curso de Têxtil e Moda, na área de Design e Moda e é Membro do ICOM - International Council of Museums / UNESCO, desde 2000. Hoje é também professora visitante da Universidade de Lisboa (Portugal), do Instituto Politécnico de Castelo Branco (Portugal) e pesquisadora do Centro de Investigação em Arquitetura, Urbanismo e Design (CIAUD) da Universidade de Lisboa (Portugal), onde desenvolve o Pós-Doutorado.

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Published

2019-01-01

How to Cite

SOUZA, Matheus Miguel de; HELD, Maria Silvia Barros de. Artistic Aspects Of Portuguese Tile Through Textile And Surface Design In Fashion. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. 14–72, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12232019014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/13236. Acesso em: 18 jul. 2024.