Color in Contemporary Fashion: contributions about color trendresearchin thefashion industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018293

Keywords:

color, trends, fashion

Abstract

Color is one of the most relevant aspects of fashion products’ surfaces, which is responsible for most consumer choices. Being elaborated with 18 to 24 months in advance of the sales season, the color trends research is essential in the industrial fashion cycle, as one of the first steps in the production of a collection. This article aims to discuss how research of trends in color dialogues with sociocultural factors and with the material culture as a referential that clothes carry when inserted in a particular social context. In addition, this work brings to light the role of color trends forecasting in a fluid, ephemeral and impermanent contemporary context, regarding tastes, behaviors and styles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clarice Carvalho Garcia, University of Brasília

Arquiteta formada pela Universidade de Brasília em 2003, Clarice Garcia é pós-graduada em Coolhunting pelo IED Milão em 2007 e em Docência do Ensino superior pelo IESB em 2011. Especialista em pesquisa de tendências, coordenou a pós-graduação e o curso de extensão em Coolhunting do SENAC SP em 2013 e ministrou workshops e palestras sobre o assunto pelo Brasil. É pesquisadora de tendências para a empresa britânica The Futures Company e para a brasileira Box 1824. Já colaborou para os sites Trendwatching, Lancia Trend Visions e Eye4Design. Atualmente dirige a empresa CoolhuntingLab em Brasília, coordena os cursos de pós-graduação em Previsão de Tendências e Comportamento do Consumidor e Design e Inovação do IESB em Brasília e é professora dos cursos de graduação nas áreas de Moda e Arquitetura do IESB, tendo atuado também nos cursos de graduação em Design de interiores e Fotografia do IESB. É mestranda em Design pela Universidade de Brasília onde pesquisa a Previsão de Cores na Moda Contemporânea. Áreas de Interesse e atuação: Moda; Design, Cultura e Sociedade, Previsão e Consultoria em Cores, Pesquisa de tendências, Coolhunting.

References

BARNARD, M. Fashion As Communication. Londres: Routledge, 1996.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BLUMER, H. Fashion: From Class Differentiation To Collective Selection. In: The Sociological Quartely. p.275-291

BRANNON, E. L. Fashion forecasting. New York: Fairchild Books, 2010.

CALDAS, D. Observatório de sinais: teoria e Prática Da Pesquisa De Tendências. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2004.

DIANE, T.; CASSIDY, T. Colour forescasting. Blackwell Publishing, 2005. [S.l.] Edição Kindle.

Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1111/j.1533-8525.1969.tb01292.x/asset/j.1533-8525.1969.tb01292.x.pdf;jsessionid=D27944163BFD8F05E65EC08EB02AC11B.f04t03?v=1&t=iync03qk&s=c4247b9924f66620756a67a439f6e75be7870a4f> Acesso em: 04.10.2016.

FIORANI, E. Abitare il corpo: la moda. Milano: Lupetti, 2004.

GLADWELL, M. The coolhunt. Publicado em revista The New Yorker, March 17, 1997 P. 78. Disponível em: < http://www.newyorker.com/magazine/1997/03/17/the-coolhunt> Acesso em: 13.07.2016

KAWAMURA, Y. La moda. Curadoria de R. Sassateli. Milão: Il Mulino, 2005.

KIM, E; FIORE, A. M.; KIM, H. Fashion Trends: Analysis and Forecasting. Londres: Berg, 2011.

KING, J. Colour forecasting: an investigation into how its development and use impacts on accuracy. Tese de doutorado, University of the Arts of London, 2011. Disponível em: < http://ualresearchonline.arts.ac.uk/5657/> Acesso em 10.04. 2016.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e o seu destino nas sociedades modernas. Tradução: Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MÁRTIL, V. A.G. Coolhunting: el arte y la ciencia de descifrar tendencias. Conozca hoy lo que sus clients demandarán mañana. Barcelona: Urano, 2009.

MBONU, E. Fashion Design Research. Londres: Laurence King Publishing, 2014.

PEDRONI, M. Coolhunting: genesi di una pratica professionale eretica. Milano: Franco Angelli, 2010.

ROUSSO, C. Fashion Forward: a guide to fashion forecasting. New York: Fairchild Books, 2012.

THOMASSEY, S. Sales Forecasting In Apparel And Fashion Industry: A Review. In: Intelligent Fashion Forecasting Systems: Models and Applications. Organizadores Choi, Tsan-Ming, Hui, Chi-Leung, Yu, Yong . Nova Iorque: Springer Verlag Ny, 2014.

Published

2018-07-01

How to Cite

GARCIA, Clarice Carvalho. Color in Contemporary Fashion: contributions about color trendresearchin thefashion industry. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 293–310, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018293. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/10384. Acesso em: 25 nov. 2024.