PERSPECTIVES ON EDUCATION IN FEDERAL INSTITUTES

challenges for the exercise of citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641209022025e5674

Keywords:

education, youth, federal institutes

Abstract

This article discusses the meanings attributed to the educational process by teachers and young students at a Federal Institute of Education, Science, and Technology. The research was conducted using an ethnographic approach, including interviews with young students and focus groups with teachers. Professionals identify challenges such as the lack of dialogic spaces and alignment between institutional identity and teaching practice, which was consistent with the strong presence, in the narrative of students, of learning with a focus on the job market. These aspects showed the tension between neoliberal readings of the educational process and the institutional mission of guaranteeing rights and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milene Mabilde Petracco, PUCRS

Psicóloga. Doutora em Psicologia Social (PUCRS).

Cristiano Hamann, PUCRS

Psicólogo. Doutor em Psicologia Social e Institucional (UFRGS).

Adolfo Pizzinato, UFRGS

Psicólogo. Doutor em Psicologia Social pela Universitat Auònoma de Barcelona.

References

AMARAL, A., NATAL, G., VIANA, L. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Cadernos da Escola de Comunicação, Porto Alegre, v.1, n. 6, p. 1-12, 2008.

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2014.

BENJAMIN, W. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Tradução de Maria Amélia Cruz et al. Lisboa: Relógio D´Água, 1992.

BRASIL. Presidência da República. Decreto n. 5.154 de 23 de julho de 2004.

BRASIL. Estatuto da Criança e do adolescente, de 1990. Lei Federal n° 8069. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/leis/L8069.htm.

BRASIL. Estatuto da Juventude, de 2013. Lei Federal nº 12852. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm

BREAKWELL, G. M.; HAMMOND, S., FIFE-SCHAW, C., SMITH, J. A. Métodos de Pesquisa em Psicologia 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CALLIGARIS, C. A adolescência. São Paulo: Publifolha, 2013.

FARTES, V. L. B. A cultura profissional dos grupos de pesquisa nos institutos federais: uma comunidade de práticas? Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 154, p. 850-87, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/198053142897.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020. ISBN 978-85-7753-409-8.

GONZALES, Z.; GUARESCHI, N. M. F. Discursos sobre juventude e práticas psicológicas: a produção dos modos de ser jovem. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, v. 6, n. 2, p. 463-484, 2008.

HAMANN, C., CONSONI; M., AlCÂNTARA, R.; GAMALHO, A., DIPP, R. P. Consultoria em psicologia escolar: relato de experiência em curso pré-vestibular. Psicologia escolar e educacional, 23, e188505, 2019.

KOZINETS, R. The field behind the screen: using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, v. 39, n. 1, p. 61-72, 2002.

LALUEZA, J.; CRESPO, I.; CAMPS, S. As tecnologias da informação e da comunicação e os processos de desenvolvimento e socialização. In: COLL, C; MONEREO, M. Psicologia da educação virtual. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LEÓN, O. D. Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última década, Santiago, v. 12, n. 21, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362004000200004.

NOVAES, R. Os jovens de hoje: contextos, diferenças e trajetórias. In: ALMEIDA, M. I. M.; EUGENIO, F. (orgs.). Culturas jovens: novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

PAIS, J. M. Buscas de si: expressividades e identidades juvenis. In: ALMEIDA, M. I. M.; EUGENIO, F. (orgs.). Culturas jovens: novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

PEREIRA, B. P.; LOPES, R. E. Por que ir à escola? Os sentidos atribuídos pelos jovens do ensino médio. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 193-216, 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55950/36239.

POCHMANN, M. Educação e trabalho: como desenvolver uma relação virtuosa? Educação & Sociedade, v. 25, p. 383-399, 2004.

SALES, C. V.; VASCONCELOS, M. A. M. Ensino médio integrado e juventudes: desafios e projetos de futuro. Porto Alegre: Educação & Realidade, v. 41, n. 1, p.193-216, 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56094.

SCHWARTZMAN, S.; CASTRO, C. M. Ensino, formação profissional e a questão da mão de obra. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 21, p. 563-623, 2013.

SILVA, M. R.; PELISSARI, L. B.; STEIMBACH, A. A. Juventude, escola e trabalho: permanência e abandono na educação profissional técnica de nível médio. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 2, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/2012nahead/aop899.pdf

TEIXEIRA, I. Uma carta, um convite: In: Juventude e ensino médio. DAYRREL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.

Published

2025-12-19

How to Cite

MABILDE PETRACCO, Milene; HAMANN, Cristiano; PIZZINATO, Adolfo. PERSPECTIVES ON EDUCATION IN FEDERAL INSTITUTES: challenges for the exercise of citizenship. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.5965/2594641209022025e5674. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/26958. Acesso em: 19 dec. 2025.