Experiences in educommunication and formation in environmental education at Sala Verde “Observatory of education, health, citizenship and socio-environmental justice of Itajaí Valley (SC - Brazil)”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120702202324

Keywords:

art-education-environmental, heritage education, dialogues, Sala Verde Itajaí, public policies

Abstract

The article presents the experiences and actions of the Sala Verde Project “Education, Health, Citizenship and Socio-environmental Justice Observatory - Vale do Itajaí (SC)”, called Sala Verde Itajaí Project, in 2017. The “Salas Verdes” are a public policy of the Ministry of the Environment (MMA) of the Federal Government. In Itajaí (SC) the Sala Verde is managed by the University of Vale do Itajaí (UNIVALI) through the Environmental Education Laboratory (LEA) of the current Polytechnic School. From the critical and transforming perspective of Environmental Education, the results of the three subprojects are described and analyzed: “Educommunication and Circuito Tela Verde”; “Formation in Environmental Education for Participatory Management and Public Policies” and “Sala Verde Exhibition Space”, which are part of the political pedagogical project of Sala Verde Itajaí. The methodological processes adopted are detailed, which follow a continuous cycle of systematization involving the steps of "Planning - Executing - Evaluating - Communicating", in particular the production of educommunication of projects and extension actions of the LEA via digitization of its collection and updating of the its Educommunication Channel. Activities are based on ethical principles and the fight against oppression experienced by citizens, through integrated extension, teaching and research interventions. In addition, audiovisual and educommunication teaching materials are produced based on these actions, in collaboration with the social editors involved. Among these experiences, the following stand out: 1) Short film “More than Mud: Memories, Absences and History” co-edited with families affected by the socio-environmental crime of the mining companies Samarco, Vale and BHP Billiton in the municipality of Mariana (MG); 2) Video tutorial “How to make a homemade compost bin”; and 3) Interactive exhibition “It's Necessary to Have Strength!”. These experiences contemplated the use of audiovisual and aesthetic resources to encourage reflections and dialogues of knowledge about the socio-environmental problems of our society.

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Author Biographies

José Matarezi, Universidade do Vale do Itajaí

Possui graduação em Oceanologia pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (1991), com habilitações em Oc. Biológica e Oc. Geológica. Tem Especialização em Educação e Análise Ambiental pela Universidade Federal do Paraná (UFPR - 1996). Mestre em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE - 2017). Doutorando em Patrimônio Cultural e Sociedade na Univille (2019-2022). Atualmente é professor titular da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), onde coordena o Laboratório de Educação Ambiental (LEA) da Escola do Mar, Ciência e Tecnologia (EMCT). Foi colaborador da Faculdade Intermunicipal do Noroeste do Paraná (FACINOR - 2000/2015). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental Comunitária e Unidades de Conservação, Arte-Educação-Ambiental (AEA) e Educação Patrimonial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, percepção ambiental, gestão participativa, conservação e desenvolvimento local, metodologias e processos de formação em Educação Ambiental, etnoconhecimento, educação estética e movimentos sociais, patrimônio cultural, identidade e memória. Integra o conselho consultivo do Fundo Brasileiro de Educação Ambiental (FunBEA). 

Elielson Bernardino, Universidade do Vale do Itajaí

Internacionalista e Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Com interesses e estudos em Geopolítica, Marketing, Cinema e Audiovisual, Educação Ambiental, Comportamento Humano e Filosofia. Produtor audiovisual. 

André Luis Bembém , Universidade do Vale do Itajaí

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Itajaí, onde atuou principalmente no Laboratório de Educação Ambiental, em projeto de extensão denominado Sala Verde: Observatório de Educação, Saúde, Cidadania e Justiça Socioambiental do Vale do Itajaí (SC), que possuí como foco principal a informação e formação ambiental. Experiência de atuações com educação ambiental, monitoramento de praias, manejo, conservação e resgate de fauna marinha, e no levantamento de dados pesqueiros e pesquisa socioeconômica com pesca artesanal. Atualmente desempenha a função de supervisor técnico no Projeto de Monitoramento da Atividade Pesqueira no Estado de Santa Catarina (PMAP-SC). Integra o grupo de pesquisa interdisciplinar do Programa de Educação, Arte e Ciência Trilha da Vida com Educação Ambiental Crítica, Emancipatória, Popular e Transformadora. Possui interesse de atuação e pesquisa em educação ambiental, estratégias mitigadoras para captura incidental, realizadas principalmente pela pesca de pequena escala, além do interesse de atuação em pesquisas na área de proteção e conservação de marinha. Principais temas de interesse: Educação Ambiental; Espécies Ameaçadas e Vulneráveis; Pesca Artesanal, Captura Incidental e Conservação Marinha.

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Published

2024-02-19

How to Cite

MATAREZI, José; BERNARDINO, Elielson; BEMBÉM , André Luis. Experiences in educommunication and formation in environmental education at Sala Verde “Observatory of education, health, citizenship and socio-environmental justice of Itajaí Valley (SC - Brazil)”. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2024. DOI: 10.5965/259464120702202324. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/23754. Acesso em: 17 jul. 2024.