Teaching microbiology through extension action for teachers of biology and biological sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120701202318

Keywords:

microbiology, teachers, alternative materials, capacitation course, practical classes

Abstract

Practical lessons are essential for the student’s learning process. However, teachers face numerous difficulties that prevent these classes from taking place, such as lack of essential materials due to the high cost of products, or even lack of teacher knowledge to perform practices. As teacher training is one of the most important missions of an educational institution and extension activities are one of the three pillars of the university, in order to minimize the obstacles described above, a training course was offered to school teachers, entitled "Microbiological Techniques Using Alternative Low-cost Conditions for Teaching Practices”. During the training course, two lectures were presented: Fundamentals of Microbiology and Biosafety in a Microbiology Laboratory Four practical workshops were also performed: 1 - Comparison of the efficiency of the pressure cooker, stove oven and autoclave in sterilization; 2 - Development of alternative culture media from agro-industrial residues; 3 - Evaluation of the efficiency of alternative culture media in the growth of bacteria and yeasts; 4 - Evaluation of the efficiency of alternative culture media in alcoholic fermentation by Saccharomyces cerevisiae; 5 - Microculture. Workshops were carried out using a variety of alternative materials in order to enable the future replication of these practices in schools. It is possible to suggest greater effectiveness in the teaching-learning process through teacher training to apply a differentiated methodological approach. Within this context, practical activities in the teaching of microbiology can be advantageous for the acquisition of knowledge by students of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Thamara Medeiros; SODRÉ, Luiz. Conhecimento de estudantes da educação básica sobre bactérias: saber científico e concepções alternativas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 4, n. 2, 2014. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/2478 Acesso: 13 de setembro de 2023.

CAETANO, Gabriella Luciano; PEREIRA, Grazielle Rodrigues. O ensino sobre as bactérias e as arqueas na educação básica: proposição de um curso de formação docente. Lat Am J Sci Educ, [s. l.], v. 6, n. 12019, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://www.lajse.org/may18/2018_12010.pdf Acesso: 13 de setembro de 2023.

CASSANTI, Ana Clara; CASSANTI, Ana Cláudia; ARAUJO, Eliana; URSI, Suzana. Microbiologia democrática: estratégias de ensino aprendizagem e formação de professores. Enciclopédia Biosfera, [s. l.], v. 4, n. 5, 2008. 27 p. Disponível em: http://www.colegiodante.com.br/cientistaaprendiz/projetos/2007/pjt_microbio.php Acesso em: 28 jul. 2022.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. 364 p. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/996. Acesso: 13 de setembro de 2023.

KIMURA, Angela Hitomi et al. Microbiologia para o ensino médio e técnico: contribuição da extensão ao ensino e aplicação da ciência. Conexão UEPG, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 254-267, 2013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/5516. Acesso: 13 de setembro de 2023.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2004. 199 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2038219/mod_resource/content/1/Krasilchik%2C%202004.pdf. Acesso: 13 de setembro de 2023.

PEREZ, Karla Joseane. Mundo invisível a vida que a gente não vê–propostas de ensino de microbiologia para crianças. Revista do Seminário de Educação de Cruz Alta - RS, Cruz Alta, v. 6, n. 1, p. 63-64, 2019. Disponível em: http://www.exatasnaweb.com.br/revista/index.php/anais/article/view/619 Acesso: 13 de setembro de 2023.

RABELO, Elizabeth Ribeiro et al. Aula prática com materiais de baixo custo: uma proposta alternativa para o ensino de microbiologia no ensino fundamental. Múltiplos Acessos, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 1-15, 5 jan. 2021. Disponível em: http://www.multiplosacessos.com/multaccess/index.php/multaccess/article/view/134 Acesso: 13 de setembro de 2023.

SCHEIDEMANTEL, Sheila Elisa; KLEIN, Ralf; TEIXEIRA, Lúcia Inês. A importância da extensão universitária: o projeto construir. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2, 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: FURB, 2004. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Direitos/Direitos5.pdf Acesso: 13 de setembro de 2023.

SOARES, Raquel Madeira; BAIOTTO, Cléia Rosani. Aulas práticas de biologia: suas aplicações e o contraponto desta prática. Revista Di@logus, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 53 – 68, 2015. Disponível em: https://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/dialogus/issue/view/82. Acesso: 13 de setembro de 2023.

WELKER, Cassiano Aimberê Dorneles. O estudo de bactérias e protistas no ensino médio: uma abordagem menos convencional. Revista Experiências em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 69-75, 2007. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/249. Acesso: 13 de setembro de 2023.

SILVA VILELA, Jamily de Almeida; LEE, Lundoi Tobias; FIGUEIRA, Vanda Valente de Andrade; FIGUEIREDO VILELA, Leonardo de. Os microrganismos e os alimentos: uma oficina temática aplicada a estudantes do ensino fundamental. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 29-44, 2022. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/681. Acesso em: 13 de setembro de 2023.

Published

2023-10-04

How to Cite

SANTOS, Sara Emilly Benitez dos; SILVA, Rosimeire Oenning da; SHERRING, Nicolas Rodrigues; BELLINI, Jaqueline Roldão. Teaching microbiology through extension action for teachers of biology and biological sciences. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.5965/259464120701202318. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/23559. Acesso em: 4 dec. 2024.