Building bridges to overcome the new coronavirus pandemic

experiences of an academic league

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120502202193

Keywords:

Pandemics, Community Institutional Relations, covid19

Abstract

This article aims to report the experience of the Interdisciplinary League in Mental Health (LISAM) during the new coronavirus pandemic. This is a report of experiences lived by LISAM members. With the pandemic of the new coronavirus and the closing of teaching intuitions, as a way of preventing contamination, LISAM, from the State University of Vale do Acaraú (UVA), found barriers to continue with the activities that make up the university tripod: teaching, research, and extension. Given this scenario, the League planned and developed some activities to promote mental health. Thus, the creation of informative videos and lives on the Instagram page and the organization of an online event was conducted. It was necessary to reorganize teaching and research activities based on the health crisis scenario. Academic Leagues enable students to get closer to the community, producing exchanges of experiences and more learning. LISAM managed, even if remotely, to fulfill the extension role during the pandemic. It was possible to reinvent and continue teaching, research, and extension activities in the pandemic. The crossing was full of challenges and learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina da Silva França, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

Aline Maria Melo Pinto , Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

Lídia Cristina Monteiro da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

Caio San Rodrigues , Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

Emília do Nascimento Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

Luena Brena Almeida da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Pedagogia  da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA 

References

ARAGÃO, J. M. N. et al. The use of Facebook in health education: perceptions of adolescent students. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 2, abr. 2018.

ARAUJO, C. R. C. et al. Contribuição das Ligas Acadêmicas para Formação em Enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 6, 25 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução No. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da Lei No. 13.005/2014, que aprova o plano nacional de educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CAVALCANTE, A. S. P. et al. Em busca da definição contemporânea de “ligas acadêmicas” baseada na experiência das ciências da saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, 2021.

CUNHA, A. F. Contribuições da participação no NER – UDESC. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, v. 5, n. 1, 1 jul. 2021.

FERNANDO, F.; MOUTINHO, B. Extensão universitária: uma luz na escuridão da pandemia de Covid-19. Intermedius Revista de Extensão da UNIFIMES, v. 1, n. 1, p. 63–72, 2021.

FERREIRA, D. A. V.; ARANHA, R. N.; DE SOUZA, M. H. F. O. Academic leagues: a Brazilian way to teach about cancer in medical universities. BMC Medical Education, v. 15, n. 1, 30 dez. 2015.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). O Plano Nacional de Extensão Universitária. Coleção Extensão Universitária, v. 1, p. 1–5, 2000.

GAMEIRO, N. Coronavírus e saúde mental. Tire suas dúvidas aqui! Disponível em: <https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/coronavirus-e-saude-mental-tire-suas-duvidas-aqui/>. Acesso em: 7 nov. 2021.

MÉLO, C. B. et al. A extensão universitária no Brasil e seus desafios durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, 3 mar. 2021.

OLIVEIRA, E. N. et al. Liga interdisciplinar em saúde mental : trilhando caminhos para a promoção em saúde. Saúde em Redes, v. 5, n. 3, p. 317–327, 2019.

OLIVEIRA, E. N. et al. Com a palavra os profissionais de saúde na linha de frente do combate à COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, 20 jun. 2020a.

OLIVEIRA, E. N. et al. Projeto Vida em Quarentena: estratégia para promoção da saúde mental de enfermeiros diante da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 1.ESP, 3 ago. 2020b.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Ministério da Saude e OPAS iniciam campanha para promover a saúde mental no contexto da COVID-19. Disponível em: <https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6148:ministerio-da-saude-e-opas-iniciam-campanha-sobre-saude-mental-no-contexto-da-covid-19&Itemid=839>. Acesso em: 7 nov. 2021.

SILVA, A. F. L.; RIBEIRO, C. D. M.; SILVA JÚNIOR, A. G. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, n. 45, jun. 2013.

SILVA, H. G. N.; SANTOS, L. E. S.; OLIVEIRA, A. K. S. Efeitos da pandemia do novo Coronavírus na saúde mental de indivíduos e coletividades. Journal of Nursing and Health, v. 10, n. 4, 15 maio 2020.

SILVEIRA, R. Z.; MIGUEL, M. C.; DEL MAESTRO, M. L. K. Extensão universitária no enfrentamento da COVID-19: a Universidade e o (re)configurar de projetos e ações. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, v. 10, n. 1, 9 fev. 2021.

Published

2023-06-26

How to Cite

FRANÇA, Sabrina da Silva; PINTO , Aline Maria Melo; SILVA, Lídia Cristina Monteiro da; RODRIGUES , Caio San; SILVA, Emília do Nascimento; SILVA, Luena Brena Almeida da; OLIVEIRA, ELIANY NAZARÉ. Building bridges to overcome the new coronavirus pandemic: experiences of an academic league. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 93–106, 2023. DOI: 10.5965/259464120502202193. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/21253. Acesso em: 3 jul. 2024.