ERATIONS OF EXTENSION ACTIVITIES AT SEMIPRESENCIAL DISTANCE EDUCATION CENTER

Botany as an indissociability theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120502202145

Keywords:

Extension in EaD, Ethnobotany, Botany Day, Science teaching

Abstract

Together with the challenge of teaching and transmitting knowledge about plants, the 1st Day of Botany was held with students, the team working at the Magé semi-presencial polo (CEDERJ/UAB) and the community around the polo with the objective of promoting extension, scientific dissemination and teaching. The objective of this work is to offer considerations about extension and reverberations from this academic event. With this we test the following hypotheses and (i) the agents involved in this event have improved the engagement and development of individual capacities. (ii) the event evidences the Magé pole as a space of multifunctionality within the municipality. The methodological paths were of the qualitative type with direct and indirect observations that were carried out in the actions before, during and after the botany day event. All these actions were recorded in a field notebook. There was also a quantitative analysis of the ones with control forms and registration of all the participants and an evaluation questionnaire of the event for the listening public. The various participants of the event were engaged and developed individual capabilities, and the event reinforces the Magé pole as a multifunctional space within the municipality. The teaching and extension of plants had dialogical interaction and reinforced intrinsic factors of motivation, which helped some participants in sensitive issues that go through the evasion of EaD.  Part of the success of the event was in the protagonism of students and agents of the pole, making a change of polarization in face of events traditionally offered, not being institutional receivers. Extension events of this nature in semi-presential poles should be replicated and stimulated to improve EaD courses in Brazil.

Keywords: Extension in EaD; Ethnobotany; Botany Day. Science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, R. F.; CARDOSO, A. M. P. A ciência da informação como rede de atores: reflexões a partir de Bruno Latour. In: VIII ENANCIB – Encontro nacional de Pesquisa em Ciência da informação. Salvador – Bahia. 2007. Disponível em: http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT1--205.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1977. Lisboa: Edições 70 Ltda.

BRANQUINHO, F. T. B.; LACERDA, F. K. D. A contribuição da Teoria Ator-Rede para as pesquisas em educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 49-67, 2017 Set/Dez.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

Disponível em: <https://goo.gl/HwJ1Q>. Acesso em: 25 jul. 2019.

BRASIL. Decreto nº 1.147, de 24 de maio de 1994. Ementa: Institui o Dia Nacional da Botânica, declara, a palmeira brasileira Carnaúba, planta símbolo do Jardim Botânico do Rio de Janeiro, cria a Medalha do Mérito Jardim Botânico do Rio de Janeiro, e dá outras providências. Diário Oficial da União - Seção 1 - 25/5/1994, Página 7674 (Publicação Original) Coleção de Leis do Brasil - 1994, Página 2199 Vol. 6.

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Ementa: Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil – UAB. Diário Oficial da União - Seção 1 - 9/6/2006, Página 4 (Publicação Original).

BIELSCHOWSKY, C.; BARRETO, C.; BASTOS, E.; CONSTÂNCIO, K.; BENTO, L.; MARCHIOR, M. L.; BERNSTEIN, M.; ALENCAR, M. D.; DAHMOUCHE, M.; CUNHA, U. S. Fundação Cecierj: ontem, hoje e amanhã. 2018. 298p.; 17 x 24 cm. ISBN: 978-85-458-0154-2.

CASTRO, A. A. M.; LACERDA, F. K. D.; SABA, C. C. A. N. Ressignificando a presencialidade em tempos de pandemia: a experiência de um curso de ciências biológicas semipresencial. In: Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias: Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância (CIETEnPED). p. 1-6. 2020 a.

CASTRO, A. A. M.; LACERDA, F. K. D.; SABA, C. C. A. N. A formação do professor-pesquisador: uma experiência nos cursos semipresenciais da UERJ. In: Anais do VI Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente. p. 1-10. 2020 b.

CATRAMBY, T.; MACEDO, A. P. Ensino a distância: desafios e oportunidades na formação de professores. In: V ANPTUR. Belo Horizonte. p. 1 – 9. 2008.

CHAGAS, A. T. R. O questionário na pesquisa cientifica. FE-CAP. 1(1). 2000. Disponível em:

http://www.fecap.br/adm_on-line/art11/anival.htm. Acessado em: 11 nov. 2013

CORRADI, W. J. B.; FIDALGO, F. S. R.; PASCHOALINO, J. B. Q. Tessituras do trabalho da gestão da UAB nas instituições de ensino superior. FREITAS, Maria Teresa Menezes; ARRUDA, E. P., ARAÚJO, S. M. (orgs). Na tessitura da distância: entre políticas, docência e tecnologia na EaD. Uberlândia: EDUFU. 2015.

CUNHA, E. J. L. O Desenvolvimento das ações de extensão em educação a distância nas Universidades Públicas Brasileiras. In: Extensão universitária na EaD: Desafios e experiências da indissociabilidade entre pesquisa, ensino e extensão. Organização: CORRADI, Wagner; CUNHA, E. J. L., JÚNIOR, M. B., ALMEIDA, A. C. C., PASCHOALINO, J. B. Q. EDITORA UFMG. 2019. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019. 171 p.: il. – (EaD para o Mundo) ISBN: 978-85-423-0284-4.

FORPROEX (Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior

Brasileiras). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX. 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 20 MAR. 2020.

GARLAND, M. Student perceptions of the situational, institutional, dispositional, and epistemological barriers to persistence. Distance Education. 1993. V. 14, n. 2, p. 181–198.

JÚNIOR, A. B. A.; SILVA, C. C.; SOUSA, A. N.; SILVA, M. R. M. S.; SILVA, M. B. S. Pertinência e justificabilidade da Educação Ambiental na contemporaneidade. In: Educação ambiental formal e informal. Organização: SILVA, E. V., CARVALHO, R. G. (Coord.); VIANA, V. N., OLIVEIRA, W. R. MACIEL, A. N. C., SILVA, E. V. 2017. Mossoró– RN, Edições UERN.

LAGUARDIA, J.; PORTELA, M. Evasão na educação a distância. ETD – Educação Temática Digital. 2009.11(1), 349-379. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-71147.

LUNA, S. B.; ANDRADE, D. S. O papel da extensão universitária na educação semipresencial através do projeto “visite seu bairro”. Revista Itinerarium v.1 2013. Escola de Turismologia – Centro de Ciências Humanas e Sociais Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). http://www.seer.unirio.br/index.php/itinerarium.

MACHADO, M. R. L. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão na educação a distância. In: Desafios e experiências. In: Extensão universitária na EaD: Desafios e experiências da indissociabilidade entre pesquisa, ensino e extensão. Organização: CORRADI, W., CUNHA, E. J. L., JÚNIOR, M. B., ALMEIDA, A. C. C., PASCHOALINO, J. B. Q. Editora UFMG. 2019. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019. 171 p.: il. – (EaD para o Mundo) ISBN: 978-85-423-0284-4.

MAZO, G. Z. Grupo de estudos da terceira idade - GETI: 25 anos de atuação na extensão universitária. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura. 2014 [S. l.], v. 8, n. 1, p. 74-89. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/4613. Acesso em: 22 dez. 2020.

MENDONÇA, S. G. L.; SILVA, P. S. D. Extensão Universitária: Uma nova relação com a administração pública. Extensão Universitária: ação comunitária em universidades brasileiras. São Paulo. 2002 v. 3, p. 29-44.

MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. (2009). Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de

indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educ. [online]. Vol.14, n.41, pp.269-280. ISSN 1809-449X.

NETO, A. A. C. Avaliação de cursos de extensão em botânica durante semanas acadêmicas de biologia na Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica. ISSN 2236-2150 – V. 05, N. 04, p. 128-141. 2015, dezembro.

NOVAIS, M. Configuração do trabalho docente na educação superior a distância: uma análise do trabalho do tutor. Trabalho & Educação. [S. l.], v. 29, n. 2, p. 225–226, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/20973. Acesso em: 30 jan. 2021.

PIVETTA, K. F. L., SILVA FILHO, D. F. Boletim Acadêmico: Série Arborização Urbana. Jaboticabal – SP, UNESP/FCAV/FUNEP. 74p. 2002.

PNUMA. CBD/WG-ABS/1/4: Report on the role of intellectual property rights in the implementation of access and benefit-sharing arrangements. 2001. Disponível em: https://www.cbd.int/doc/meetings/abs/abswg-01/official/abswg-01-04-en.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.

RAMOS, D. R. M.; PEIXOTO, A. L. Os caminhos do ensino e extensão no Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Rev. Ciênc. Ext.13(2): 141-153. 2017.

ROCHA, J. A.; BOSCOLO, O. H.; FERNANDES, L. R. R. M. V. Etnobotânica: um instrumento para valorização e identificação de potenciais de proteção do conhecimento tradicional. Interações (Campo Grande) [online]. Vol.16, n.1, pp.67-74. 2015. ISSN 1984-042X. http://dx.doi.org/10.1590/151870122015105.

SAÍSSE, M. V. Educação no Jardim: da botânica ao ambiente. In: Jardim Botânico do Rio de Janeiro: 1808-2008 / [Organizado por] Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro - Rio de Janeiro. 250 p. 2008

SANTOS, L. A. R. Parques Urbanos: uma proposta de atividades de Divulgação Científica para o Parque da Cidade do Porto. Dissertação (Mestrado em Ecologia, Ambiente e Território). Universidade do Porto, Portugal. 104p. 2013.

SOUZA, C. R.; ROSSI, L. M. B.; AZEVEDO, C. P. Paricá: Schizolobium parahyba var. amazonicum (Huber x Ducke) Barneby. Embrapa Amazônia Ocidental. Circular Técnica, 18. 12 p., il. color. Manaus: Embrapa Amazônia Ocidental. 2003.

SOUZA, O. C.; FARACO, M. L. O Jardim e o uso público: interpretando o ambiente. In: Jardim Botânico do Rio de Janeiro: 1808-2008. [Organizado por] Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro. - Rio de Janeiro. 2008. 250 p. il. ; 27,5x28,0 cm.

OLIVEIRA-SILVA, K. L.; RAMOS, Y. J; OLIVEIRA, G. C.; FONSECA, I. C.; GONÇALVES, J.

A.; SOUZA, U. C.; DEFAVERI, A. C. A.; SILVA, J. C.; ALMEIDA, M. Z.; PANTOJA, S. C. S. Estratégia de ensino e avaliação do curso de extensão em Cultivo de Plantas Medicinais do Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Vittalle – Revista de Ciências da Saúde. V. 30, n. 1.168-181. 2018.

WYLIE, J. R. Non-Traditional Student Attrition in Higher Education: A theoretical model of

separation, disengagement then dropout. In: Annual conference of Australian association for research in education. Abstracts. [S.l]: [s.n.]. 12 p. 2005. Disponível em: <http://www.aare.edu.au/05pap/wyl05439.pdf>.Acesso em: 10 dez. 2019

Published

2023-06-26

How to Cite

PORTUGAL, Anderson dos Santos; MORAES, Vinicius dos Santos. ERATIONS OF EXTENSION ACTIVITIES AT SEMIPRESENCIAL DISTANCE EDUCATION CENTER: Botany as an indissociability theme. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 45–66, 2023. DOI: 10.5965/259464120502202145. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/20732. Acesso em: 18 jul. 2024.