O componente curricular arte no ensino médio integrado dos Institutos federais: uma possibilidade de integração com a educação profissional e tecnológica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0057

Keywords:

art, vocational education, integration

Abstract

The present article aims to present a pedagogical practice that helps to promote the integration between the arts curriculum and vocational and technological education in the integrated high school offered by the Federal Institutes of Educational Science and Technology in Brazil, consid-ering the perspective of human formation and focusing on one of its aspects, work as a pedagog-ical principle. To this end, the conceptual foundations of this type of education are objectively pre-sented, the concept of work as an educational principle is discussed, a brief explanation of the characteristics of counter-hegemonic arts education (with influence from the triangular approach of Ana Mae Barbosa) is given, and the conceptual and ideological similarities and approximations between arts education and professional education, which aims to be omnilateral and emanci-pated, are discussed. Finally, a proposal is presented to illustrate the feasibility of integration be-tween artistic and technical learning. It concludes that this integration is possible if the art educator knows and masters the conceptual foundations of professional and technical education and acts pedagogically with ethical and political commitment.

Downloads

Author Biography

Edvaldo do Nascimento Carvalho, Instituto Federal do Amapá

Degree in Visual Arts by the Federal University of Amapá / MBA in Art History / Art teacher at the state education network of the State of Amapá

References

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da Arte: anos oitenta e novos tempos. 9 ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.

Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 mar. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Lei no 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 27 mar. 2023.

BRASIL. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Documento Base. Brasília: MEC. SETEC. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 26 mar. 2023.

BRASIL. Lei no 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007 2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 31 mar. 2023.

BRASIL. PCN + Ensino Médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros

Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 27 mar.2023.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Tradução de Vera Maria Xavier. São Paulo: Unesp, 2017.

CIAVATTA, Maria. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral: por que lutamos?

Revista Trabalho & Educação, v. 23, n. 1, p. 187 – 205, 2014. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 25 mar. 2023.

CHISTÉ, Priscila de Souza; DELLA FONTE, Sandra Soares. FORMAÇÃO HUMANA E ARTE:

CONTRIBUIÇÕES PARA O DEBATE SOBRE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Atos de Pes-

quisa em Educação, [S.l.], v. 16, p. e10148, dez. 2021. Disponível em: https://proxy.furb.br/

ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/10148. Acesso em: 25 mar. 2023.

COUBERT, Gustave. Moças peneirando trigo. 1854-55. Óleo sobre tela. Disponível em:

https://www.wikiart.org/pt/gustave-courbet/mulheres-peneirando-trigo-1855. Acesso em: 13

mai. 2023.

DELLA FONTE, Sandra Soares. Formação Omnilateral e a dimensão estética em Marx.

Curitiba: Appris, 2020.

FARTHING, Stephen. Tudo Sobre Arte. Tradução de Paulo Polzonoff Jr. et al. Rio de Janeiro:

Sextante, 2011.

FERRAZ, Maria Heloisa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na

educação escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GOMBRICH, Ernest H. A História da Arte. Tradução de Cristiana de Assis Serra. Rio de Ja-

neiro: LTC, 2013.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 2: os intelectuais. O princípio educativo.

Jornalismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. Ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,

57

KASATKIN, Nikolai. Trabalhadores pobres recolhendo carvão de uma mina exaurida. 1894. Óleo sobre tela. Disponível em: https://www.indagacao.com.br/2022/04/nikolai-kasatkin-era-conhecido-por-suas-pinturas-de-trabalhores-e-de-mineiros-na-bacia-donbas-na-ucrania.html. Acesso em: 13 mai. 2023.

LOPES, Isabel Cristina C. ARTE, TRABALHO E EDUCAÇÃO PARA A FORMAÇÃO HUMANA. Revista Dialectus, ano 4, n. 10, jan. 2017.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

MENZEL, Adolph. Moinho de Ferro/ Ciclope Moderno. 1875. Óleo sobre tela. Disponível em: https://pt.wahooart.com/@@/AQQGXS-Adolph-Menzel-o-ferro-lamina%C3%A7%C3%A3o-moinho-. Acesso em: 13 mai. 2023.

MILLET, Jean François. As respigadeiras. 1857. óleo sobre tela. Disponível em: https://www.wikiart.org/pt/jean-francois-millet/as-respigadoras-185.Acesso em: 13 mai. 2023.

MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional. Coleção Formação Pedagógica. Volume III. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://portal.ifrn.edu.br/pesquisa/editora/livros-para-download/trabalho-e-formacao-docente-na-educacao-profissional-dante-moura. Acesso em: 25 mar. 2023.

NOSELLA, P. O PRINCÍPIO EDUCATIVO DO TRABALHO NA FORMAÇÃO HUMANA: UNA

SPACCATURA STORICA. Revista Trabalho Necessário, v. 18, n. 37, p. 17-38, 23 set. 2020. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/10148/5634.

Acesso em: 25 mar. 2023.

PROENÇA, Graça. História da arte. São Paulo: Ática, 1995.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Coleção Formação Pedagógica. Volume V. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf. Acesso em: 27 mar. 2023.

RUSSO, Renato; LEGIÃO URBANA. Música de Trabalho In A Tempestade ou O Livro dos Dias. EMI, 1996. Encarte. 1 CD digital estéreo remasterizado, faixa 3 (4 min).

Published

2024-06-06

How to Cite

CARVALHO, Edvaldo do Nascimento; BASTOS, Argemiro Midonês. O componente curricular arte no ensino médio integrado dos Institutos federais: uma possibilidade de integração com a educação profissional e tecnológica. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0057, 2024. DOI: 10.5965/198431781820231e0057. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/23783. Acesso em: 28 may. 2025.