O componente curricular arte no ensino médio integrado dos Institutos federais: uma possibilidade de integração com a educação profissional e tecnológica
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781820231e0057Keywords:
art, vocational education, integrationAbstract
The present article aims to present a pedagogical practice that helps to promote the integration between the arts curriculum and vocational and technological education in the integrated high school offered by the Federal Institutes of Educational Science and Technology in Brazil, consid-ering the perspective of human formation and focusing on one of its aspects, work as a pedagog-ical principle. To this end, the conceptual foundations of this type of education are objectively pre-sented, the concept of work as an educational principle is discussed, a brief explanation of the characteristics of counter-hegemonic arts education (with influence from the triangular approach of Ana Mae Barbosa) is given, and the conceptual and ideological similarities and approximations between arts education and professional education, which aims to be omnilateral and emanci-pated, are discussed. Finally, a proposal is presented to illustrate the feasibility of integration be-tween artistic and technical learning. It concludes that this integration is possible if the art educator knows and masters the conceptual foundations of professional and technical education and acts pedagogically with ethical and political commitment.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da Arte: anos oitenta e novos tempos. 9 ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Lei no 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 27 mar. 2023.
BRASIL. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Documento Base. Brasília: MEC. SETEC. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 26 mar. 2023.
BRASIL. Lei no 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007 2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 31 mar. 2023.
BRASIL. PCN + Ensino Médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros
Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 27 mar.2023.
BURKE, Peter. Testemunha Ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Tradução de Vera Maria Xavier. São Paulo: Unesp, 2017.
CIAVATTA, Maria. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral: por que lutamos?
Revista Trabalho & Educação, v. 23, n. 1, p. 187 – 205, 2014. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 25 mar. 2023.
CHISTÉ, Priscila de Souza; DELLA FONTE, Sandra Soares. FORMAÇÃO HUMANA E ARTE:
CONTRIBUIÇÕES PARA O DEBATE SOBRE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Atos de Pes-
quisa em Educação, [S.l.], v. 16, p. e10148, dez. 2021. Disponível em: https://proxy.furb.br/
ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/10148. Acesso em: 25 mar. 2023.
COUBERT, Gustave. Moças peneirando trigo. 1854-55. Óleo sobre tela. Disponível em:
https://www.wikiart.org/pt/gustave-courbet/mulheres-peneirando-trigo-1855. Acesso em: 13
mai. 2023.
DELLA FONTE, Sandra Soares. Formação Omnilateral e a dimensão estética em Marx.
Curitiba: Appris, 2020.
FARTHING, Stephen. Tudo Sobre Arte. Tradução de Paulo Polzonoff Jr. et al. Rio de Janeiro:
Sextante, 2011.
FERRAZ, Maria Heloisa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na
educação escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GOMBRICH, Ernest H. A História da Arte. Tradução de Cristiana de Assis Serra. Rio de Ja-
neiro: LTC, 2013.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 2: os intelectuais. O princípio educativo.
Jornalismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. Ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,
57
KASATKIN, Nikolai. Trabalhadores pobres recolhendo carvão de uma mina exaurida. 1894. Óleo sobre tela. Disponível em: https://www.indagacao.com.br/2022/04/nikolai-kasatkin-era-conhecido-por-suas-pinturas-de-trabalhores-e-de-mineiros-na-bacia-donbas-na-ucrania.html. Acesso em: 13 mai. 2023.
LOPES, Isabel Cristina C. ARTE, TRABALHO E EDUCAÇÃO PARA A FORMAÇÃO HUMANA. Revista Dialectus, ano 4, n. 10, jan. 2017.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.
MENZEL, Adolph. Moinho de Ferro/ Ciclope Moderno. 1875. Óleo sobre tela. Disponível em: https://pt.wahooart.com/@@/AQQGXS-Adolph-Menzel-o-ferro-lamina%C3%A7%C3%A3o-moinho-. Acesso em: 13 mai. 2023.
MILLET, Jean François. As respigadeiras. 1857. óleo sobre tela. Disponível em: https://www.wikiart.org/pt/jean-francois-millet/as-respigadoras-185.Acesso em: 13 mai. 2023.
MOURA, Dante Henrique. Trabalho e formação docente na educação profissional. Coleção Formação Pedagógica. Volume III. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://portal.ifrn.edu.br/pesquisa/editora/livros-para-download/trabalho-e-formacao-docente-na-educacao-profissional-dante-moura. Acesso em: 25 mar. 2023.
NOSELLA, P. O PRINCÍPIO EDUCATIVO DO TRABALHO NA FORMAÇÃO HUMANA: UNA
SPACCATURA STORICA. Revista Trabalho Necessário, v. 18, n. 37, p. 17-38, 23 set. 2020. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/10148/5634.
Acesso em: 25 mar. 2023.
PROENÇA, Graça. História da arte. São Paulo: Ática, 1995.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Coleção Formação Pedagógica. Volume V. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf. Acesso em: 27 mar. 2023.
RUSSO, Renato; LEGIÃO URBANA. Música de Trabalho In A Tempestade ou O Livro dos Dias. EMI, 1996. Encarte. 1 CD digital estéreo remasterizado, faixa 3 (4 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edvaldo do Nascimento Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.