Race interrogates pedagogical practice: towards an anti-racist education in performing arts classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0205

Keywords:

anti-racist education, race, blackness, whiteness, performing arts

Abstract

The central objective of this article is to reflect on the possibilities an anti-racist education in performing arts classes. Thus, we presented two pedagogical practices developed in basic education that used literature and role-playing games to discuss Blackness, Whiteness, and representation with children aged 9 to 11 from two different social classes. To this end, we employed action research methodological approaches. The study data demonstrated the importance of theater classes as a potentializer of dialogue across differences and how the actions developed could contribute to transformative education.   

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Author Biographies

Andreza Bittencourt Cavalcanti, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Mestrado profissional em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduação em Artes Cênicas (UNIRIO). Curso técnico/profissionalizante em Formação profissional do ator pela Casa das Artes de Laranjeiras (CAL), Rio de Janeiro

Raphael Pompeu, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Mestrado em Ensino das Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Bacharelado em Artes Cênicas pela Faculdade CAL de Laranjeiras. Técnico em Artes Dramáticas pela Escola Martins Penna (ETET).   

Paulo Melgaço da Silva Junior, Theatro Municipal do Rio de Janeiro

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutorado em Educação pela UFRJ.   

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Published

2025-12-18

How to Cite

CAVALCANTI, Andreza Bittencourt; POMPEU, Raphael; SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da. Race interrogates pedagogical practice: towards an anti-racist education in performing arts classes. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27874. Acesso em: 19 dec. 2025.