Process Drama and Educational Technologies: creative potential for training teachers and children
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0105Keywords:
process Drama, education technology, teacher trainingAbstract
This article presents a discussion about process Drama and technologies as educational potentialities considered in teacher training and creative processes with students. This writing aims to reflect on the word technology, as well as its application within the school and how this practice can be related to process Drama, reflecting on the current educational and social context.
Downloads
References
BOWELL, Pamela; HEAP Brian S. Planning Process Drama: enriching teaching and learning. London e New York: Routledge. 2013.
CARDOSO, Marcelo; VILLAÇA, Lenise. Podcast no Brasil: disrupção de modelos de comunicação ou submissão à lógica de grupos hegemônicos de poder? Revista Alterjor, São Paulo, Brasil, v. 25, n. 1, p. 111–126, 2022. DOI: 10.11606/issn.2176-1507.v25i1p111-126.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.
GAMA, Joaquim. Produto ou processo em qual deles estará a primazia. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 2, p. 264–269, 2002. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v2i0p264-269.
HAN, B.-C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.
HOBI, Larissa. Interface cena e tecnologia: composições cênicas mediadas. 2013. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/961.
ISAACSSON, Marta. Teatro e tecnologias de presença à distância: invenções, mutações e dinâmicas. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, dez. 2021.
JANIASKI, Flávia. Drama através do espelho: processos artísticos e pedagógicos em ambiente digital/Flávia Janiaski, Maeirene Perobelli, Wellington Menegaz. Jundiaí- SP: Paco Editoria, 2023.
JANIASKI, Flávia. Process Drama e suas possíveis formas de desenvolvimento. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 436–450, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53831. Acesso em: 10 de abr. 2025.
JANIASKI, Flávia. VISSICCHIO, Thacio Fagundes. Aula de teatro on-line ainda são aulas de teatro?. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.14393/issn2358-3703.v8n2a2021-10.
MENEGAZ, Wellington. Drama e ciberespaço: navegação pelo ensino do teatro. São Paulo: Hucitec, 2025.
MENEGAZ, Wellington. Perspectivas do Drama no Brasil. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 363–374, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58040. Acesso em: 08 abr. 2025.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 7 abr. 2025.
O’NEILL, Cecily. Drama Words: a framework for process drama. Portsmouth, NH: Heinemann, 1995.
OLIVEIRA. Fernanda Gomes. O uso da tecnologia no ensino de arte: uma experiência do PIBID artes visuais durante a pandemia. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Mato Grosso do Sul. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/jspui/retrieve/09c7da55-ec57-407a-a769-c3662d8b0c8e/8367. Acesso em: 07 maio 2025.
PAULIN ROMANOWSKI, Joana; KOFFKE BUFF ROTINI, Belenice; APARECIDO PINHELLI MENDES, Ademir. Formação continuada de professores da educação básica e a inserção de tecnologias educacionais. Pesquisa e Ensino, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 195–212, 2022. Disponível em :https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/961. Acesso em: 08 abr. 2025.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Que drama é esse. São Paulo: Hucitec, 2021.
SANTOS, Fabiane Silva; GONÇALVES, Renata de Oliveira; AVELARL, Márcia Fernanda Santos de. O Uso das tecnologias educacionais como ferramenta didática para a formação de professores da educação básica. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 6, n. 6, p 1251-1262, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/z3HVb4tHH8wmdJdpSrFrHwn/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 17 maio 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.