Process Drama and Educational Technologies: creative potential for training teachers and children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0105

Keywords:

process Drama, education technology, teacher training

Abstract

This article presents a discussion about process Drama and technologies as educational potentialities considered in teacher training and creative processes with students. This writing aims to reflect on the word technology, as well as its application within the school and how this practice can be related to process Drama, reflecting on the current educational and social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Janiaski Vale, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutorado em Artes Cênicas. pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com período sanduíche em University of Massachusetts Boston (UMASS) nos Estados Unidos. Mestrado em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação em Educação Artística – Habilitação em Artes Cênicas. Profa. Associada da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) no Curso de Licenciatura e Bacharelado em Artes Cênicas. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Mestrado Profissional da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

 

 

Thacio Fagundes Vissicchio, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso

Mestrado profissional em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Especialização em Arte-Educação e Especialização em Educação Especial, ambas pela FACULDADE VENDA NOVA DO IMIGRANTE (FAVENI).  Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal da  Grande Dourados (UFGD). Professor efetivo da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso.

References

BOWELL, Pamela; HEAP Brian S. Planning Process Drama: enriching teaching and learning. London e New York: Routledge. 2013.

CARDOSO, Marcelo; VILLAÇA, Lenise. Podcast no Brasil: disrupção de modelos de comunicação ou submissão à lógica de grupos hegemônicos de poder? Revista Alterjor, São Paulo, Brasil, v. 25, n. 1, p. 111–126, 2022. DOI: 10.11606/issn.2176-1507.v25i1p111-126.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.

GAMA, Joaquim. Produto ou processo em qual deles estará a primazia. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 2, p. 264–269, 2002. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v2i0p264-269.

HAN, B.-C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

HOBI, Larissa. Interface cena e tecnologia: composições cênicas mediadas. 2013. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/961.

ISAACSSON, Marta. Teatro e tecnologias de presença à distância: invenções, mutações e dinâmicas. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, dez. 2021.

JANIASKI, Flávia. Drama através do espelho: processos artísticos e pedagógicos em ambiente digital/Flávia Janiaski, Maeirene Perobelli, Wellington Menegaz. Jundiaí- SP: Paco Editoria, 2023.

JANIASKI, Flávia. Process Drama e suas possíveis formas de desenvolvimento. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 436–450, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53831. Acesso em: 10 de abr. 2025.

JANIASKI, Flávia. VISSICCHIO, Thacio Fagundes. Aula de teatro on-line ainda são aulas de teatro?. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.14393/issn2358-3703.v8n2a2021-10.

MENEGAZ, Wellington. Drama e ciberespaço: navegação pelo ensino do teatro. São Paulo: Hucitec, 2025.

MENEGAZ, Wellington. Perspectivas do Drama no Brasil. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 363–374, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58040. Acesso em: 08 abr. 2025.

NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 7 abr. 2025.

O’NEILL, Cecily. Drama Words: a framework for process drama. Portsmouth, NH: Heinemann, 1995.

OLIVEIRA. Fernanda Gomes. O uso da tecnologia no ensino de arte: uma experiência do PIBID artes visuais durante a pandemia. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Mato Grosso do Sul. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/jspui/retrieve/09c7da55-ec57-407a-a769-c3662d8b0c8e/8367. Acesso em: 07 maio 2025.

PAULIN ROMANOWSKI, Joana; KOFFKE BUFF ROTINI, Belenice; APARECIDO PINHELLI MENDES, Ademir. Formação continuada de professores da educação básica e a inserção de tecnologias educacionais. Pesquisa e Ensino, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 195–212, 2022. Disponível em :https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/961. Acesso em: 08 abr. 2025.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Que drama é esse. São Paulo: Hucitec, 2021.

SANTOS, Fabiane Silva; GONÇALVES, Renata de Oliveira; AVELARL, Márcia Fernanda Santos de. O Uso das tecnologias educacionais como ferramenta didática para a formação de professores da educação básica. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 6, n. 6, p 1251-1262, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/z3HVb4tHH8wmdJdpSrFrHwn/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 17 maio 2025.

Published

2025-08-31

How to Cite

VALE, Flávia Janiaski; VISSICCHIO, Thacio Fagundes. Process Drama and Educational Technologies: creative potential for training teachers and children. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27431. Acesso em: 1 sep. 2025.