Between the player and the spectator: ludic and performative dimensions in theatre education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104552025e0210

Keywords:

player/spectator, playfulness, performative, otherness, theatre Pedagogy

Abstract

This article analyzes the relationship between player and spectator within theater teaching-learning processes, exploring play as both an aesthetic and pedagogical device. Based on a theoretical review and an analysis of the influences of contemporary theater on pedagogical practices, it discusses three theatrical modalities—theater game, jeu dramatique, and drama in education—highlighting the centrality of playfulness in fostering critical perception, creative autonomy, and the capacity for relational alterity in both active players and spectators. The study concludes by valuing play not merely as a scenic tool, but as an emancipatory aesthetic activity that promotes critical, sensitive, and open subjectivities—especially in contexts of increasing political and social polarization.  

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Author Biography

Luvel García Leyva, Universidade de São Paulo

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorado em Artes Cênicas pela USP. Doutorado em Ciências sobre Arte pela Universidade das Artes (ISA), Cuba. Mestrado em Artes Cênicas pela USP. Especialização em Trabalho Comunitário a partir da Educação Popular pela Associação de Pedagogos de Cuba (APC), Cuba. Graduação – Licenciatura em Teatro pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (UníTALO). Graduação em Bacharelado em Artes Cênicas – Habilitação: Teoria do Teatro pela Universidade das Artes (ISA), Cuba. Professor – Doutor Depto. de Artes Cênicas da Universidade de São Paulo (USP).

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Published

2025-08-31

How to Cite

LEYVA, Luvel García. Between the player and the spectator: ludic and performative dimensions in theatre education. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–17, 2025. DOI: 10.5965/1414573104552025e0210. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26769. Acesso em: 1 sep. 2025.