Between the player and the spectator: ludic and performative dimensions in theatre education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104552025e0210Keywords:
player/spectator, playfulness, performative, otherness, theatre PedagogyAbstract
This article analyzes the relationship between player and spectator within theater teaching-learning processes, exploring play as both an aesthetic and pedagogical device. Based on a theoretical review and an analysis of the influences of contemporary theater on pedagogical practices, it discusses three theatrical modalities—theater game, jeu dramatique, and drama in education—highlighting the centrality of playfulness in fostering critical perception, creative autonomy, and the capacity for relational alterity in both active players and spectators. The study concludes by valuing play not merely as a scenic tool, but as an emancipatory aesthetic activity that promotes critical, sensitive, and open subjectivities—especially in contexts of increasing political and social polarization.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576. Acesso em: 24 ago. 2025.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. O professor-artista: perspectivas teóricas e deslocamentos históricos. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 035–044, 2008. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008035. Acesso em: 11 ago. 2025.
CAILLOIS, Roger. Les jeux et les hommes. Paris: Gallimard, 1967.
DIÉGUEZ, Ileana. Cenários liminares: teatralidade, performance e política. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.
DESGRANGES, Flávio; SIMÕES, Giuliana. O ato do espectador: perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo: Hucitec, 2020.
DUSSEL, Enrique. Sistema-mundo y transmodernidad. In: DUBE, S.; DUBE, I. B.; MIGNOLO, W. Modernidades coloniales: otros pasados, historias presentes. México: El Colegio de México, 2004. p. 201-226.
FÉRAL, Josette. Performances du théâtre: au-delà du texte dramatique. Paris: CNRS, 2015.
FERNANDES, Sílvia. Teatro expandido em contexto brasileiro. Sala Preta, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 6-34, 2018.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. São Paulo: Perspectiva, 2008.
GARCIA, Luvel. Por una pedagogía de la alteridad y un teatro con niños en comunidad. Entrevista a César Escusa. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 36, p. 517-531, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15748. Acesso em: 9 set. 2023.
GARCIA, Luvel. A cruzada das crianças: sinais históricos nas performances e no teatro cubano. 2015. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens. São Paulo: Perspectiva, 1971.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Teatro e educação formal. In: CORADESQUI, Glauber. Teatro na escola: experiências e olhares. Brasília: Fundação Athos Bulcão, 2010. p. 181-187.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Sinais de teatro-escola. Humanidades, Edição Especial Teatro Pós-Dramático, Editora UNB, n. 52, nov. 2006, pp 109-115
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. O lúdico e a construção do sentido. Sala Preta, São Paulo, v. 1, p. 181-187, set. 2001. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/57023 Acesso em: 03 mai. 2015.
RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Le jeu dramatique en milieu scolaire. Paris: Pratiques Pédagogiques, 1980.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
SLADE, Peter. O jogo dramático infantil. Trad. Tatiana Belinky. São Paulo: Summus, 1978.
SPOLIN, Viola. Improvisation for the theater. Evanston: Northwestern University Press, 1999.
VIDOR, Hélio Bordin. O papel do espectador no processo de drama e sua relação com o fenômeno da teatralidade. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 9, p. 59-67, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.