Theater, Music and Memory in the Teatrosamba do Caixote
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0113Keywords:
theater, music, memory, theatrical Archives, G7Abstract
Mnemonic box is a concept used by Aleida Assmann to refer to a portable space of memories. In its complex role as a boundary between scene and audience, as well as a stool for musicians and actors, the box, imbued with memories, is also a mnemonic box, a container of the experiences and processes of the Teatrosamba do Caixote. A theatrical device within the samba circle, this activity conceived by the Grupo dos 7 was part of the City in City Out Project, implemented in spaces in the North Zone of São Paulo between 2001 and 2004. This article explores the contents of this memory box to outline an expository itinerary of the Teatrosamba do Caixote’s journey during that period.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Elogio da profanação. In: Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ASSMANN, Aleida. Espaços da Recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2011.
AUSGANG DE TEATRO. Roda das Vozes em Estado de Sítio. Gravado em 2019, no estúdio da SP Escola de Teatro. Disponível em: https://tratore.ffm.to/rodasdasvozes Acesso em: 25/07/2025.
G7. Projeto Cidade Dentro Cidade Fora. Relatório Final. Arquivo do Grupo, 2002. Cópia digitalizada.
G7. Cidade Dentro Cidade Fora no estação7. Novo Espaço Cultural na Zona Norte. Projeto II. Arquivo do Grupo, 2003. Cópia digitalizada.
G7. Cidade Dentro Cidade Fora no estação7. Novo Espaço Cultural na Zona Norte. Relatório Final. Arquivo do Grupo, 2004. Cópia digitalizada.
G7. Arquivo de Releases. Acervo do Grupo, 2004a. Cópia digitalizada.
G7. Arquivos de Roteiros I e II. Acervo do Grupo, 2004b. Cópias digitalizadas.
G7. Caixotes no Caixote. DVD. Financiamento: Prêmio Funarte Myrian Muniz. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro, 2006.
HESÍODO. Teogonia. A Origem dos Deuses. Estudo introdutório e tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1995.
LOPES, Sara. Do canto popular e da fala poética. Sala Preta, São Paulo, v. 7, p. 19-24, 2007. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/57314. Acesso em: 07/06/2025.
MARCOS, Plínio. Nas quebradas do mundaréu. Lp. São Paulo: Chantecler, 1974.
PITOZZI, Enrico. Acusma. Figura e voce nel teatro sonoro di Ermanna Montanari. Macerata: Quodlibet, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.