What are the senses of school? Real and fictional perspectives on (dis)obediences in schooling
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0802Keywords:
school, theater, language, BakhtinAbstract
Review of the book Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro [Any resemblance is not mere coincidence: a look at the school through the lens of theater] by Jean Carlos Gonçalves. This work is part of the desEducar Collection, published by Hucitec Editora. The book inaugurates a fifteen-year period between the author’s thesis defense and his revisitation of the research. It includes a preface, an introduction, an introductory note, and a prologue, followed by three acts that convey the dialogues between theater and school, with their statements and concepts portrayed in enunciative-discursive materialities in the form of theatrical exercises. This is followed by an epilogue and a section dedicated to school memories.
Downloads
References
AZEVEDO, Sonia Machado. Nossa Senhora do Patrocínio. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2023. [p. 99 - 102].
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Sahud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRAIT, Beth. Escola: imagens nas dobras da memória. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2023. [p.93 - 98] .
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2003.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 4. ed. São Paulo: Loyola, 1998.
HEINIG, Otilia Lizete de Oliveira Martins. Prefácio: sobre a escola que faz sentido e os sentidos que a escola leva a construir. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2023. [p.11 - 19].
JOHNSTONE, Keith. Impro: improvisação y el teatro. Trad. Elena Olivos e Francisco Huneeus. Santiago (Chile): Editorial Cuatro Vientos, 1990.
LECHETA, Andrio Robert. Fragmentos, desabafos e poeiras de memórias escolares de um viadinho. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2024. [p. 109-111] .
MACHADO FILHO, Américo Venâncio Lopes. Marcuschi, Luíz Antônio. (2001) Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez. 133p. Revista Da Anpoll, v.1, n.15, p.223-229, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.18309/anp.v1i15.431. Acesso em: 08 nov. 2024.
MARCUSCHI, Luíz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. Aprendendo o que é racismo, homo-transfobia e classismo com minha professora do primeiro ano! In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2023. [p.95-98].
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Trad. Ingrid Koudela e Eduardo Amos. São Paulo: Perspectiva, 2000.
SIQUEIRA, Agnan. Sem título. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2024. [p.107 - 108].
SOUZA, Adriana Teles de. Faz de Conta que eu Te Conto. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Qualquer semelhança não é mera coincidência: um olhar para a escola a partir do teatro: 1. São Paulo: Hucitec, 2023. [p.103 - 105].
SOUZA, Naum Alves de. Aurora da minha vida. 5. ed. São Paulo: Salamandra, 2003.
UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. Trad. José Simões (coord.). São Paulo: Perspectiva, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.