Writing of the body in the pedagogical scene: the theatricality of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e107Keywords:
body, theatricality, ethics, education, teachingAbstract
This article aims to think about the writing of the body in the pedagogical scene, stressing the theatrical dimension of teaching and its relationship with knowledge. In this sense, it seeks to articulate the theatricality of the teaching craft with the knowledge of the body that is written subjectively in the experience of the subjects of education. This knowledge of the body comes from the patient exercise of teaching and can produce transformative effects on ways of being, saying and acting. The voice, gaze and gesture that are written in the pedagogical scene make up this knowledge of the body, which can reconfiguring the sharing of the sensible in everyday school life and symbolically marking other bodies through the affections it produces and circulates.
Downloads
References
ARISTOTELES. Le tre etiche. Trad. Arianna Fermani. Milano: Bompiani, 2008.
BAILLY, M.A. Abrégé du dictionnaire grec-français. Paris: Librairie Hachette, 1901.
DETIENNE, Marcel. Os mestres da verdade na Grécia arcaica. Trad. Andréa Daher. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
DIÉGUEZ, Ileana. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Trad. Eli Borges. Sala Preta. São Paulo, v. 14, n. 2, p. 125-129, 2014.
FONTANA, Roseli Cação. Corpo aprendiz. In: CARVALHO, Yara Maria e RUBIO, Kátia (Org.). Educação Física e Ciências Humanas. São Paulo: Hucitec, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 30a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALARD, Jean. A beleza do gesto. Uma estética das condutas. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. 2a. ed. São Carlos: Editora Pedro & João, 2015.
HEIDEGGER, Martin. Ontologia. Hermenêutica da faticidade. Trad. Renato Kirchner. 2a. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
LAJONQUIÈRE, Leandro de. Infância e ilusão (psico)pedagógica. Escritos de psicanálise e educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê. Sobre o ofício de professor. Trad. Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LEROI-GOUHRAN, André. O gesto e a palavra. 2. Memória e ritmos. Trad. Emanuel Godinho. Porto: Edições 70, 2002.
MATOS, Olgária. Entrevista. In: CORDEIRO, Denilson e FURTADO, Joaci. Arte da aula. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade de professor. Nuance: Estudos sobre Educação. Presidente Prudente, v.3, set., p. 5-14, 1997.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Neto. São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. Escola, produção, igualdade. In. CARVALHO, José Sérgio (Org.). Jacques Rancière e a escola. Educação, política e emancipação. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
RODRIGUES, José Carlos. O corpo na história. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1999.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.