Performing historiography: knowledge framed by scenical language
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0105Keywords:
performing arts, historiography, knowledgeAbstract
This article is part of a broader research on the types of knowledge supported by Performing Arts. It investigates how history and historiography can be understood when observed through the frame of theatrical language. Through the analysis of the piece Derretiré con un cerillo la nieve de un volcán (2013), by the Mexican group Lagartijas Tiradas al Sol, subjective, processual, embodied and territorializing dimensions that involve the scenic gesture of historiography are highlighted.
Downloads
References
ARDENNE, Paul. Un arte contextual: creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Murcia: Cendeac, D. L., 2006.
BISHOP, Claire. Deskilling dance. 2009. In: “RB Jérôme Bel”. Apresenta informações sobre o artista Jérôme Bel e os espetáculos realizados por ele. Disponível em: <http://www.jeromebel.fr/index.php?p=5&lg=2&cid=217>. Acesso em: 10 abr. 2024.
CANCLINI, Nestor. A sociedade sem relato. Antropologia e estética da iminência. São Paulo: Edusp, 2012.
CLARAMONTE, Jordí. Autonomía. In: CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia e GUIMARÃES, Julia. O teatro como experiência pública. São Paulo: Ed. Hucitec, 2019.
COSTA, Julia Morena. O duplo pacto representativo: porosidades e enganos do real em Tijuana, de Gabino Rodríguez. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 37–51, 2019. DOI: 10.17851/2317-2096.29.1.37-51. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18832. Acesso em: 02 maio. 2024.
CVEJIĆ, Bojana e VUJANOVIĆ, Ana. Esfera pública através da performance. In: PAIS, Ana. Performance como esfera pública. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
ESCOBAR, Ticio. El Arte Fuera de Sí. Assunção: CAV/Museo del Barro e FONDEC, 2004.
FABIÃO, Eleonora; Performance e história: em busca de uma historiografia performativa. In: FLORES, Livia (org.). Pelas vias da dúvida: segundo encontro de pesquisadores de Pós-Graduação em Artes do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Escola de Belas Artes UFRJ, 2012.
FOSTER, Hal. O retorno do real: A vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
LAGARTIJAS TIRADAS AL SOL. Derretiré con un cerillo la nieve de un volcán. In.: BARREIRO, Francisco; LEDUC, Juan e RODRÍGUEZ, Lázaro Gabino (orgs.). La realidad también se inventa. Diecisiete años de trabajo por Lagartijas tiradas al sol. Ciudad de México: Ediciones sin resentimiento, 2022.
LAGARTIJAS TIRADAS AL SOL. Tijuana. In.: BARREIRO, Francisco; LEDUC, Juan e RODRÍGUEZ, Lázaro Gabino (orgs.). La realidad también se inventa. Diecisiete años de trabajo por Lagartijas tiradas al sol. Ciudad de México: Ediciones sin resentimiento, 2022.
MARTIN, Carol. Introduction: Dramaturgy of the Real. In: MARTIN, Carol (Ed). Dramaturgy of the real on the world stage. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2012.
MARTIN, Carol. Theatre of the Real. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2013.
MENDES, Julia Guimarães. Performar teoria, desconstruir identidades: uma análise de Stabat Mater, de Janaína Leite, A Invenção do Nordeste, do Grupo Carmin, e Isto é um negro?, do grupo EQuemÉGosta?. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.20396/conce.v12i00.8674670. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8674670. Acesso em: 02 maio. 2024.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.
SÁNCHEZ, Jose Antonio. A pesquisa artística e a arte dos dispositivos. Questão de Crítica - Revista eletrônica, v. 08, n. 65, 2015, p. 322-327, Disponível em: http://www.questaodecritica.com.br/2015/08/a-pesquisa-artistica-e-a-arte-dosdispositivos/. Acesso em 11 agosto 2023.
SMALL, Daniele Avila. Historiografias de artista - Escritas da história no teatro documentário contemporâneo. 2019. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) –Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.