Joana Lopes' contributions to an ethical-poetic-aesthetics of the performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e207

Keywords:

Joana Lopes, women in the arts, theater, dance, choreodramaturg

Abstract

This article is a mix of a report on professional experiences, subsequent reflections and dialogue with bibliographies relating to part of Joana Lopes' professional career.

The article has the character of a memory of lived experience, of a posthumous tribute to Joana Lopes as a director-pedagogue who is still little recognized in the singularity of her multiple, pioneering and precursory professional career. It is important here to discuss how much, in its creative process, the ethical-poetics co-realized among research people emerged in a contextualized aesthetics, complex, in a cultural miscegenation praxis with a transdisciplinary, complex, multifactorial and intersectional focus.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Theda Cabrera, Universidade Estadual Paulista

Pós-Doutoranda (financiamento Fapesp) em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorado (financiamento Capes / Fapesp).  Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Bacharel. Professor Substituto no curso de Licenciatura em Arte - Teatro do IA- Unesp.

References

CABRERA, Theda. Uma aprendizagem de sabores: a palavra cênica construída a partir da conexão entre movimento, emoção e voz. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/324449. Acesso em: 15 mar. 2025.

CABRERA, Theda. A ético-poética do trabalho sobre si por meio da dramatização de contos filosóficos de mitema iniciático na formação inicial de educadores. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15062015-143412/pt-br.php. Acesso em: 15 mar. 2025.

CABRERA, Theda. A maturação da capacidade de metamorfose no jogo mimicry. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.2, n.27, p.397-417, dez. 2016. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8225. Acesso em: 15 mar. 2025.

CABRERA, Theda; SILVA, Francisco Souza da. As reverberações de Pega teatro, de Joana Lopes: contribuições para uma pesquisa em teatro educação. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-25, 2021. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19806. Acesso em: 15 mar. 2025.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e o homem: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

COELHO, Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Braziliense, 2001.

DEBÉRTOLIS, Karen Silvia. Brasil Mulher – Joana Lopes e a Imprensa Alternativa Feminista no Brasil. Dissertação (mestrado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

RENGEL, Lenira Peral. Dicionário Laban. Dissertação (mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

LOPES, Joana. Teatro e dança num jogo pendular entre

palavra e movimento. Teatro Antropomágico, [s. l.], 2014. Disponível em: https://teatroantropomagico.hotglue.me/?coreodramaturgia. Acesso em: 15 mar. 2025.

LOPES, Joana. Pega teatro. 3. ed. Bragança Paulista - SP: Urutau, 2017.

LOPES, Joana. A dança elementar. São Paulo: Stacchini Editorial, 2020.

LOPES, Joana. Duas novelas italianas. São Paulo: Stacchini Editorial, 2021.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 1999.

PERETTA, Éden. Atlas Coreodramatúrgico: constelações de imagens como método de criação em dança. Urdimento – revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, set. 2023. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073. Acesso em: 15 mar. 2025.

SKLIAR, Carlos Alberto. Entre a diferença e os diferentes: retorno do outro ou poética de um Eu que hospeda? In: FERREIRA-SANTOS, M.; GOMES, Eunice Simões Lins (org.). Educação & Religiosidade: imaginários da diferença. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 2010.

WHITELEGG, Isobel. Como falar de bienais que não existem: remontando a XII Bienal de São Paulo (1973). Documentos Tate, nº 34, 2022. Disponível em: https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/34/biennials-that-dont-exist-reassembling-twelfth-sao-paulo-biennial-1973. Acesso em: 15 mar. 2025.

Published

2025-04-28

How to Cite

CABRERA, Theda. Joana Lopes’ contributions to an ethical-poetic-aesthetics of the performing arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e207. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25481. Acesso em: 1 sep. 2025.