Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0105

Keywords:

City, Patrimony, Theater, Community, Memory

Abstract

The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane Mundim, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestra em Teatro (UNIRIO- 2005). Graduada em Licenciatura em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO - 1996), professora do Curso de Licenciatura em Teatro e do Programa de Pós - Graduação em Ensino de Artes Cênicas - Mestrado Profissional (PPGEAC- UNIRIO).

Ramon Santana de Aguiar , Universidade de Évora

Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) (CAPES-REUNI- 2011). Mestre em Teatro (UNIRIO - CAPES - 2006). Pesquisador colaborador do CHAIA (U. Évora). Do CEMUD (UEMG). Do Grupo de "Estudos do Espaço Teatral e Memória Urbana" (UNIRIO). Do IELT (UNL, Portugal).

References

AGUIAR, Ramon Santana de. A atualidade de São Gonçalo do Bação: Entre a memória, o esquecimento e o teatro. Cadernos de pesquisa do CDHIS. Uberlândia, UFU – ano 21 – n 38, p.113-122, 2009.

BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas. Magia e Técnica. Arte e Política. São Paulo, Brasiliense, 1996.

BIÃO, Armindo. Etnocenologia e a cena baiana: textos reunidos. Salvador (BA) : P&A Gráfica e Editora, 2009.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano – artes de fazer. Petrópolis, Vozes, 2008.

COELHO, Maria Helena da Cruz. Ócio e negócio. Coimbra: Inatel, 1998.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

JAPIASSÚ, Hilton, MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Processos artísticos comunitários e cidade: um diálogo possível. In: CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; AGUIAR, Ramon. Práticas Artísticas: Participação e Comunidade. Évora: Universidade de Évora, 2019 (e-book).

LÔBO, Tereza Caroline e MAIA Carlos Eduardo Santos Maia. Textos escolhidos de cultura e arte populares, vol. 8, nº1, maio 2011. file:///C:/Users/Lili/Downloads/10459-36011-1-SM.pdf.

MUNDIM, Liliane Ferreira. O espaço da rua como território sitiado: astúcias e táticas do fazer coletivo. PLURAL PLURIEL –. Revue des cultures de langue portugaise. Número 14, 2016: Discours, langages, spectacles. Université Paris Nanterre - France. http://www.pluralpluriel.org/index.php/revue/article/view/35

NORA, Pierre. In: Projeto História, São Paulo. (10) dez, 1993. https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/12101/8763

PAIVA, Raquel. O espírito comum. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo. Perspectiva, 2003.

RABETTI, Beti. Memória e culturas do popular no Teatro: o típico e as técnicas. O Percevejo. Rio de Janeiro, ano 8, n. 8, p.3-18, 2000.

RELPH, Edward. Place and Placelessness. London: Pion Limited, 1980.

SANTOS, Idelette Muzart Fonseca dos. Em demanda da poética popular: Ariano Suassuna e o Movimento Armorial. São Paulo: Unicamp, 2009.

VIVEIROS DE CASTRO, Maria Laura e FONSECA, Maria Cecília Londres. 2° Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial (UNESCO, 2003). Patrimônio imaterial no Brasil. e Brasília: UNESCO, Educarte, 2008.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2022-12-12

How to Cite

MUNDIM, Liliane; AGUIAR , Ramon Santana de. Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Cidades, espaços teatrais e experiências artísticas