Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0105Keywords:
City, Patrimony, Theater, Community, MemoryAbstract
The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.
Downloads
References
AGUIAR, Ramon Santana de. A atualidade de São Gonçalo do Bação: Entre a memória, o esquecimento e o teatro. Cadernos de pesquisa do CDHIS. Uberlândia, UFU – ano 21 – n 38, p.113-122, 2009.
BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas. Magia e Técnica. Arte e Política. São Paulo, Brasiliense, 1996.
BIÃO, Armindo. Etnocenologia e a cena baiana: textos reunidos. Salvador (BA) : P&A Gráfica e Editora, 2009.
CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano – artes de fazer. Petrópolis, Vozes, 2008.
COELHO, Maria Helena da Cruz. Ócio e negócio. Coimbra: Inatel, 1998.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
JAPIASSÚ, Hilton, MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.
LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Processos artísticos comunitários e cidade: um diálogo possível. In: CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; AGUIAR, Ramon. Práticas Artísticas: Participação e Comunidade. Évora: Universidade de Évora, 2019 (e-book).
LÔBO, Tereza Caroline e MAIA Carlos Eduardo Santos Maia. Textos escolhidos de cultura e arte populares, vol. 8, nº1, maio 2011. file:///C:/Users/Lili/Downloads/10459-36011-1-SM.pdf.
MUNDIM, Liliane Ferreira. O espaço da rua como território sitiado: astúcias e táticas do fazer coletivo. PLURAL PLURIEL –. Revue des cultures de langue portugaise. Número 14, 2016: Discours, langages, spectacles. Université Paris Nanterre - France. http://www.pluralpluriel.org/index.php/revue/article/view/35
NORA, Pierre. In: Projeto História, São Paulo. (10) dez, 1993. https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/12101/8763
PAIVA, Raquel. O espírito comum. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo. Perspectiva, 2003.
RABETTI, Beti. Memória e culturas do popular no Teatro: o típico e as técnicas. O Percevejo. Rio de Janeiro, ano 8, n. 8, p.3-18, 2000.
RELPH, Edward. Place and Placelessness. London: Pion Limited, 1980.
SANTOS, Idelette Muzart Fonseca dos. Em demanda da poética popular: Ariano Suassuna e o Movimento Armorial. São Paulo: Unicamp, 2009.
VIVEIROS DE CASTRO, Maria Laura e FONSECA, Maria Cecília Londres. 2° Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial (UNESCO, 2003). Patrimônio imaterial no Brasil. e Brasília: UNESCO, Educarte, 2008.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.