Performing academic writing... F(r)ictional writing: purity and danger
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200033Keywords:
Performing academic writing, F(r)ictional writing, F(r)iction artistAbstract
This article discusses how we transform artistic experience into writing, reaching the performance dimension of this preliminary act (Turner apud Dawsey, 2005). From the friction between body/writing unveiled here, he suggests what he calls an artist/researcher of fiction (Lyra, 2011), a kind of cartographer who traces landscapes in the relationship with the self/otherness, generate electrifying moments of an academic f(r)ictional writing. It is necessary to emphasize that the framework of this text is based at the Center for Anthropology, Performance and Drama (Napedra/2005-2013); in the experiences with the subject taught by me in the graduate programs in arts at UERJ, UDESC and UFRN (2017-2019); and finally, in the production of articles, dissertations and theses developed with the research group MOTIM - Myth, Rite and Feminist Cartography in the Arts.
Downloads
References
AGUIAR, Franciele. Descolonizar para reencantar: por uma audição do mundo no jogo com a voz. Texto produzido a partir de comunicação oral no VI Encontros Arcanos: Movimentos Decoloniais da Cena e o Imaginário Amazônico: o instável caminho do Carro à Justiça. Manaus: Universidade do Estado de Manaus, 2019. Não publicado.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
DAWSEY, John. Victor Turner e a Antropologia da Experiência. São Paulo: USP, 2005.
DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Editora perspectiva, 2012.
FELDENKRAIS, Moshe. Consciência pelo movimento. São Paulo: Summus editorial, 1997.
hooks, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2019.
LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
LYRA, Luciana de Fátima Rocha Pereira de. Guerreiras e Heroínas em Performance: Da Artetnografia à Mitodologia em Artes Cênicas. 2011. 533 f. Tese (Doutorado em Artes). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: Sujeito e escritura em processo. Porto Alegre, Editora da UFRGS, 2010.
RAGO, Margareth. A Aventura de Contar-se: Feminismos, Escrita de Si e Invenções de Subjetividades. Campinas: Ed. Unicamp, 2014.
RIBEIRO, Adriana Rolin Lopes Oliveira. Yriádobá da Ira à Flor: Influxos Artaudianos via Mitodologia em Arte. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.
SILVA, Karla Lidiane Costa Martins. Thérese, êxtase de um corpo ofertado: trajeto mitodológico de uma artista de f(r)icção. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
ZERBINATTI, Camila Durães. Memorial para a disciplina Escrita Acadêmica e Performática: Pureza e Perigo. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. Não publicado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.