Tramaturgy of Knowledge: an expanded methodology in the Performing Arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0207Keywords:
Tramaturgy of knowledge, expanded dramaturgies, creation process, Dishware, audiovisualAbstract
Structured on principles of memory, narrative, creative process and writing, this article presents the methodology called “tramaturgia de sabenças”, an extension of the concept “corpo griot” (Fernandes, 2022), in which the body is understood by the origin of its trajectory from contemporary movements in the Performing Arts under a countercolonial perspective. Through intersections between expanded dramaturgies and knowledge of oral tradition, the study was related to the ancestral knowledge of the “loiceiras” (clay potters) of the municipality of Remígio (PB), intertwining their stories with dance improvisation, making scenic compositions of movement and an audiovisual performance documentary flourish.
Downloads
References
ANTÉRIO, Djavan; FERNANDES, Mariana. “A vida não é uma carreira”: confluências pedagógicas para uma prática educativa ecológica. Revista Exitus, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e023020, 2023.
ARAÚJO, Laura; DIDONET, Candice. A dramaturgia expandida: um campo aberto de (in)definições. Dramaturgia em foco, v. 5, n. 1, p. 34-50, 2021.
BASTOS, Dorotea. Dramaturgia expandida: processo de significação das imagens em movimento. In: Aguiar, Daniella; Queiroz, João (Eds.). Anais do 1º Congresso Internacional de Intermidialidade 2014 [=Blucher Arts Proceedings, v.1 n.1]. São Paulo: Blucher, p. 1-10, 2015.
BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora; Piseagrama, 2023.
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FERNANDES, Mariana. Corpo Griot: ressonâncias ancestrais em cena. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. Tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (ed.). História geral da África I: metodologia e pré-história da África. 2 ed. Brasília: Unesco, 2010.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LARA, Luciana. Arqueologia de um processo criativo: um livro coreográfico. Brasília: Anti status Quo, 2010.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras (Santa Maria), Santa Maria, v. 25, n. 26, p. 55-71, 2003.
ROSA, Milton; OREY, Daniel. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 865-879, 2012.
SANTOS, Camila; BIANCALANA, Gisela. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas, v. 7, n. 2, p. 53-63, 2017.
SANTOS, Inaicyra Falcão. Corpo e ancestralidade: uma configuração estética afro-brasileira. Repertório Teatro & Dança, v. 24, n. 24, p. 79-85, 2015.
SOTIGUI Kouyaté: um griot no Brasil. Direção: Alexandre Handfest. [São Paulo]: Sesc SP, 2006. Documentário. 1 vídeo (57m08s). Publicado pelo canal SescTV. Disponível em: https://bit.ly/2XkMQ8g. Acesso em: 01 jul. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.