Tramaturgy of Knowledge: an expanded methodology in the Performing Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0207

Keywords:

Tramaturgy of knowledge, expanded dramaturgies, creation process, Dishware, audiovisual

Abstract

Structured on principles of memory, narrative, creative process and writing, this article presents the methodology called “tramaturgia de sabenças”, an extension of the concept “corpo griot” (Fernandes, 2022), in which the body is understood by the origin of its trajectory from contemporary movements in the Performing Arts under a countercolonial perspective. Through intersections between expanded dramaturgies and knowledge of oral tradition, the study was related to the ancestral knowledge of the “loiceiras” (clay potters) of the municipality of Remígio (PB), intertwining their stories with dance improvisation, making scenic compositions of movement and an audiovisual performance documentary flourish.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).  Especialização em Dramaturgias Expandidas do Corpo e dos Saberes Populares pela Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Especialização em Dança pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Djavan Antério, Universidade Federal da Paraíba

Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduação em Artes Cênicas pela UFPB). 

References

ANTÉRIO, Djavan; FERNANDES, Mariana. “A vida não é uma carreira”: confluências pedagógicas para uma prática educativa ecológica. Revista Exitus, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e023020, 2023.

ARAÚJO, Laura; DIDONET, Candice. A dramaturgia expandida: um campo aberto de (in)definições. Dramaturgia em foco, v. 5, n. 1, p. 34-50, 2021.

BASTOS, Dorotea. Dramaturgia expandida: processo de significação das imagens em movimento. In: Aguiar, Daniella; Queiroz, João (Eds.). Anais do 1º Congresso Internacional de Intermidialidade 2014 [=Blucher Arts Proceedings, v.1 n.1]. São Paulo: Blucher, p. 1-10, 2015.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora; Piseagrama, 2023.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FERNANDES, Mariana. Corpo Griot: ressonâncias ancestrais em cena. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.

HAMPATÉ BÂ, Amadou. Tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (ed.). História geral da África I: metodologia e pré-história da África. 2 ed. Brasília: Unesco, 2010.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LARA, Luciana. Arqueologia de um processo criativo: um livro coreográfico. Brasília: Anti status Quo, 2010.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras (Santa Maria), Santa Maria, v. 25, n. 26, p. 55-71, 2003.

ROSA, Milton; OREY, Daniel. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 865-879, 2012.

SANTOS, Camila; BIANCALANA, Gisela. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista Aspas, v. 7, n. 2, p. 53-63, 2017.

SANTOS, Inaicyra Falcão. Corpo e ancestralidade: uma configuração estética afro-brasileira. Repertório Teatro & Dança, v. 24, n. 24, p. 79-85, 2015.

SOTIGUI Kouyaté: um griot no Brasil. Direção: Alexandre Handfest. [São Paulo]: Sesc SP, 2006. Documentário. 1 vídeo (57m08s). Publicado pelo canal SescTV. Disponível em: https://bit.ly/2XkMQ8g. Acesso em: 01 jul. 2024.

Published

2025-08-31

How to Cite

FERNANDES, Mariana; ANTÉRIO, Djavan. Tramaturgy of Knowledge: an expanded methodology in the Performing Arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0207. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26509. Acesso em: 1 sep. 2025.