Ideology, capitalist division of labour and social role of the designer: a study on the production of materiality in fashion design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x10192017040

Keywords:

fashion design, materiality, post-industrial societ, late capitalism, labour division

Abstract

Aiming to discuss about social division of labour and how it appears in the fashion design field, in addition to debate about the social role of fashion designer in the production chain, this paper presents two opposing notions that aim to explain important changes that have occurred inindustrial society in the second half of twentieth century: “post-industrial society” of the author Daniel Bell, and “late capitalism” from Ernst Mandel. Each of these theories come from different ideological positions and impacts on the field of design with regard to theoretical production and the professional qualification and practices of designers. Thus, through bibliographic research, we began this paper with a reflection on the materiality and immateriality production in design. Then we confront these two important theoretical currents and relate them to others that we believe to be arising from one of them –"end of work", "design as a process" –and to objective and concrete issues of one of the design branches in which material production and the huge number of workers are undeniable: the fashion design field. Among these issues are the social division of labour and the propagation of the mythical notion of the individual creator, even propagated by the education system.

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Author Biographies

Joana Martins Contino, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Mestre em Design pela PUC-Rio, possui graduação em Comunicação Social (jornalismo) pela Universidade Federal Fluminense (2007) e pós-graduação em Design de Moda pela Faculdade SENAI/CETIQT (2011). Trabalha na área de Moda desde 2003. Atualmente é docente nos cursos de graduação em Design de Moda e de pós-graduação em Design de Moda na Faculdade SENAI/CETIQT e doutoranda no Programa de Pós-graduação em Design da PUC-Rio. Tem experiência em desenvolvimento de coleção e produto têxtil e em figurino.

Alberto Cipiniuk, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro


FotoPossui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Assistente da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Lider de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

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Published

2017-01-01

How to Cite

CONTINO, Joana Martins; CIPINIUK, Alberto. Ideology, capitalist division of labour and social role of the designer: a study on the production of materiality in fashion design. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 040–053, 2017. DOI: 10.5965/1982615x10192017040. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/8813. Acesso em: 21 nov. 2024.