The influence of music in the fashion designer’s creating process

Authors

  • Rebeca Bomfim de Mello Faculdade da Cidade do Salvador

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03062010136

Keywords:

Creativity, Music, Fashion Design

Abstract

In view of the considerations made in the field of creativity and music and to a positive result in the fashion design, this research aims to aggregate information and practices associated with creative and music. Thus, the study includes a review of the music influence in the process of creating in the classroom. For this was made a field research with graduate students in the course of design, where the music was used as a stimulus for activities in class. The result found was a positive response to musical stimuli by most participants. Thus, this study concludes that the music can and should be used to stimulate the creativity.

Downloads

References

BONTEMPO, Márcio. Medicina natural: musicoterapia, geoterapia, fisiognomonia. Guia pratico nova cultura. São Paulo: Nova cultura Ed., 1992.

ESTRADA, Rodríguez Mauro. Manual de criatividade: os processos psíquicos e o desenvolvimento. Tradução de Hildegard Asbach. São Paulo: Ibrasa, 1992.

GIMARÃES, Telma. Criatividade e inovação. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.

GOLEMAN, Daniel; KAUFMAN, Paul; RAY, Michael. O espírito criativo. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. São Paulo: Cultrix Ed., 1992.

JOURDAIN, Robert. Música cérebro e êxtase: como a música captura nossa imaginação. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.

KNELLER, George Frederick. Arte e ciência da criatividade. 15ª ed. São Paulo: Ibrasa, 1978.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2005.

MORAES, J. Jota. O que é música. (Coleção primeiros passos, 80). São Paulo: Brasiliense, 1983.

MOUTINHO, Maria Rita; VALENÇA, Máslova. A moda no século XX. Rio de Janeiro: Senac ed., 2005, pg. 223-279.

NACHMANOVITCH, Stephen. Ser criativo: o poder da improvisação na vida e na arte. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Summus, 1993.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criações artísticas. 2ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1999.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 22ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

PEREIRA, Rodolfo; ROCHA, Silvia; SILVEIRA, Isabella. Criatividade e modelos mentais. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005.

PINHEIRO, Marisa; SILVA, Lazara. No silêncio dos sons: Música e surdez: construindo caminhos. Revista da FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v. 16, n. 27, p. 169-182, jan./jun. 2007.

PREDEBON, José. Criatividade hoje: como se pratica, aprende e ensina. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 2001.

PREDEBON, José. Criatividade: abrindo o lado inovador da mente: um caminho para o exercício prático dessa potencialidade, esquecida ou reprimida quando deixamos de ser crianças. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2006.

TORRE, Saturnino de la. Dialogando com a criatividade: da identificação à criatividade paradoxal. Tradução de Cristina Mendez Rodríguez. São Paulo: Madras, 2005.

Published

2010-07-01

How to Cite

DE MELLO, Rebeca Bomfim. The influence of music in the fashion designer’s creating process. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 136–153, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03062010136. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7944. Acesso em: 30 mar. 2025.