Distance learning of fashion illustration
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x02042009117Keywords:
hypermedia, fashion illustration, distance learningAbstract
This essay aims to present an initial study on the implementation of hypermedia resource to support the presential teaching of the discipline of fashion illustration degree courses in Fashion Design in Santa Catarina. For this, the essay begins by presenting the topic of fashion and illustration of its possibilities of development, with focus on vector drawing programs, as important tool in the implementation of this discipline. Then talks about the distance learning and hypermedia as the main resource used by the Internet and the educational processes can be optimized with the use of these new technologies. Finally, it is suggested that an initial proposal for a site with content of fashion illustration to complement the traditional teaching of this discipline.
Downloads
References
Livro
BONSIEPE, Gui. Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.
BUGAY, Edson Luiz; ULBRICHT, Vania Ribas. Hipermídia. Florianópolis: Bookstore, 2000.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MARTIN, James. Hiperdocumentos e como criá-los. Rio de Janeiro: Campus,1992.
MORRIS, Bethan. Fashion illustrator: manual do ilustrador de moda. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
PADOVANI, Stephania; MOURA, Dinara. Navegação em hipermídia: uma abordagem centrada no usuário. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
TREPTOW, Doris Elisa. Inventando moda: planejamento de coleção. Brusque: Ed. do Autor, 2007.
www
ALVES, João Roberto Moreira. Editorial Revista Brasileira de Educação a Distância. Publicação do Instituto de Pesquisas Avançadas em Educação, ano 15 - nº 84 - setembro/outubro de 2007. ISSN 0104-4141. Disponível em: <http://www.ipae.com.br/pub/pt/re/rbead/84/>. Acesso em: 30 out. 2008.
CURSOS Superiores a Distância (Graduação, Seqüenciais e Pós-Graduação Lato Sensu). Instituições Credenciadas/ Cursos ou programas autorizados. PortalMEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/index.php?option=content&task=view&id=588&Itemid=298>. Acesso em: 30 out. 2008.
EDUCAÇÃO Superior a Distância. PortalMEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/index.php option=com_content&%20task=view&id=248&Itemid=426>. Acesso em: 31 out. 2008.
Artigo
SARTORI, Ademilde Silveira; ROESLER, Jucimara. Imagens Digitais, Cibercultura e Design em EaD. In: III SIMPÓSIO FALANDO SOBRE EAD: Abrangências e Possibilidades, 3, 2004, São Paulo. Anais...São Paulo: PUC-SP/COGEAE, 2004. Disponível em: . Acesso em: 21 out. 2008.
ULBRICHT, Vania Ribas; VANZIN, Tarcísio. A Abordagem dos Erros Humanos no Ambientes de Hipermídia Pedagógica. In: CONGRESSO NACIONAL DE AMBIENTES HIPERMÍDIA PARA APRENDIZAGEM, 1, 2004, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2004. Disponível em: http://claudio5678.tripod.com/2004/artigos/Tema1/04.pdf. Acesso em: 20 out. 2008.
VIDOTTI, S. A. B. G.; SANCHES, S. A. S. Arquitetura da informação em web sites. Trabalho apresentado no II Simpósio Internacional de Bibliotecas Digitais, Campinas, 2004. Disponível em: <http://libdigi.unicamp.br/document/?view=8302>. Acesso em: 21 maio 2009.
Tese ou Dissertação. Trabalho de Conclus„o de Curso
GONÇALVES, Marília Matos. Ambiente hipermídia como auxiliar na aprendizagem de geometria descritiva. 1999. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Florianópolis, 1999. Disponível em: <http://teses.eps.ufsc.br/defesa/pdf/2985.pdf>. Acesso em: 25 out. 2008.
Legislação
A REGULAMENTAÇÃO da Educação a Distância nos Estados. Estado de Santa Catarina. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 151/CEE/SC. Disponível em: <http://www.ipae.com.br/pub/pt/re/rbead/61/materia4.htm>. Acesso em 20 out. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Carolina A. C. Amorim, Antonio Carlos de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.